Dagbladet:

Milliontall for Dagbladet: - Svært gledelig

Dagbladet jubler over 1,3 millioner daglige lesere.

STORFORNØYD: Leservekst fører til brede glis på Dagbladets nyhetsdesk. Her vaktsjef Thomas Sæbø (f.v.), redaksjonssjef Hege Varsi og journalist Jesper Nordahl Finsveen. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET
STORFORNØYD: Leservekst fører til brede glis på Dagbladets nyhetsdesk. Her vaktsjef Thomas Sæbø (f.v.), redaksjonssjef Hege Varsi og journalist Jesper Nordahl Finsveen. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dagbladet har ifølge ny måling 1,3 millioner daglige lesere. Dette viser tall i en ny undersøkelse gjort av MBL (Mediebedriftenes Landsforening) og Kantar. De nye tallene viser hvor mange lesere som er innom Dagbladet hver dag. De nye persontallene viser hvor mange mennesker som leser Dagbladet på mobil, nett, tablet eller papir hver dag. Tallene gleder sjefredaktør Alexandra Beverfjord.

- Det er svært gledelig å se at stadig flere bruker Dagbladet som nyhetskilde. Årsaken til denne veksten er den fantastiske innsatsen Dagbladets dyktige redaksjon står for, sier hun.

Det siste året har Dagbladet rustet opp sin breaking news-dekning kraftig. Dagbladet er også en av Norges mest prisbelønte redaksjoner. I perioden januar til april viser egne tekniske trafikkmålinger at Dagbladet har fått 6 prosent flere unike brukere på mobil, sammenliknet med samme periode i fjor. På desktop og tablet har avisa fått 2,5 prosent flere unike brukere.

Dagbladet har totalt over 15 millioner sidevisninger hver dag. Det betyr en vekst på 21 prosent i første kvartal i år.

- I Dagbladet jobber mange av landets fremste nyhetsjournalister, og de dekker alle de store hendelsene fra inn- og utland både i tekst og på TV. Dette vet vi er viktig for Dagbladets lesere og seere. Vår nyhetsdekning har vært spesielt viktig under pandemien, fortsetter Beverfjord.

Skryter av fagredaksjonene

Dagbladet har en rekke fagredaksjoner som dypere følger tema som politikk, næringsliv, debatt, kommentar, sport, kultur, kjendis, feature, forbrukerstoff og gravejournalistikk.

Bare næringslivredaksjonen Børsen, har alene hatt en vekst i unike brukere på 25 prosent.

Beverfjord vil også trekke fram avisas fagredaksjoner som en del av suksessoppskriften.

- Disse redaksjonene gjør en fabelaktig jobb innenfor sine respektive områder. Med så mange lesere og seere er det viktig at Dagbladet leverer et bredt innhold som treffer hele befolkningen, ikke bare deler av den, sier hun.

IMPONERT: Sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord er svært fornøyd med avisens vekst. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
IMPONERT: Sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord er svært fornøyd med avisens vekst. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- En fantastisk tillitserklæring

Det siste året har vært preget av store nyhetshendelser, som valg i USA, Gjerdrum-skredet, kongresstormingen i USA og corona. Analytiker Arne Martin Bech sier at nyhetsinteressen har vært stor.

- Vi ser at leserne kommer til oss ved store nyhetshendelser, at det gir umiddelbar økning i trafikken, og at det igjen bidrar til en høyere totaltall, sier Bech.

Også avisas redaksjonssjef, Jan Thomas Holmlund, jubler over veksten.

- Det er en fantastisk tillitserklæring fra leserne at så mange velger Dagbladet som nyhetskilde. Vi har flere lesere, de leser flere saker og de kommer oftere tilbake.

Han påpeker at det siste året har samfunnet stått i en svært krevende situasjon, med et enormt informasjonsbehov i befolkningen.

- At Dagbladet har opplevd så sterk vekst i denne perioden tyder på at vi har lyktes med å gjøre den kaotiske informasjonsstrømmen forståelig for leserne våre, at vi når bredt ut til folk og at Dagbladet blir sett på som en viktig og troverdig kilde for nyheter i både tekst og TV.

Men selv med gode tall er det ingenting som tyder på at Holmlund vil legge seg på latsida.

- Vi har også hårete mål og store ambisjoner framover, og vil gi alt i kampen om å være Norges beste nettsted for breaking news. I 2021 blir blant annet stortingsvalget til høsten en viktig satsing for Dagbladet og Dagbladet TV. De sterke tallene det siste året, gir også enorm motivasjon til å gi bånn gass videre slik at vi hver dag gir leserne det beste innen nyheter, sport og underholdning, sier han.

- Nyhetskampen har kanskje aldri vært tøffere. Leserne er den store vinneren, fortsetter Holmlund.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer