- «Milo» er og blir en lab-rotte

Xbox-sjef stempler Peter Molyneuxs ambisiøse Kinect-spill som et laboratoriumprosjekt uten fremtidsutsikter.

|||  Da Microsoft avslørte sin nye, bevegelsesfølsomme kontroller på E3 i fjor, var et spill med arbeidstittelen Milo noe av det som fengslet mest.

Den ambisiøse spillskaperen Peter Molyneux og hans Lionhead Studios presenterte en visjon om et spill der du kunne interagere med denne gutten.

På E3 i 2009 presenterte man en tech-demo med arbeidstittelen «Milo» (eventuelt «Milo and Kate»), og de fleste hadde forventet at vi skulle få se et spill i prosessen til å bli ferdig under årets E3.

Ikke minst etter at Molyneux overfor VG247 nylig sa at juli kom til å bli måneden for en ny avduking av det ambisiøse spillet.

Men nei. Xbox-produktsjef Aaron Greenberg fortalte nylig i et intervju med Good Gamepå TV-kanalen ABC, at «Milo» fortsatt bare er en demo og et laboratoriumsprosjekt.

- «Milo» er i trygg forvaring i England. Milo Project er noe Lionhead Studios har utviklet i sine laboratorium. I fjor avduket vi Project Natal-teknologien, og vi viste en rekke teknologidemoer i den forbindelse.

- «Milo» er en slik demo som fortsetter å eksistere, men akkurat nå er det ikke et spill som vi planlegger å slippe.

Det vi fikk se under Microsoft-pressekonferansen i fjor var et segment av et spill der en kvinne fra Molyneuxs spillstudio interagerte og snakket med Milo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Molyneux fortalte oss at dette spillet ikke bare kom til å bli banebrytende i den forstand at man fjernet de tradisjonelle håndkontrollerne, men at spillet ville revolusjonere gjennom at Milo også skulle være i stand til å registrere følelser hos personen som står foran kameraet.

Gjennom nyanser som Milo snappet opp i stemmeleie og ansiktsuttrykk, skulle dette spillet bli noe helt eget. Det var i hvert fall Molyneuxs oppfatning helt til Aaron Greenberg, Xbox-sjefen, nå har stemplet Milo som en lab-rotte uten fremtidsplaner for Xbox 360.Under E3 spurte VG247 hva status rundt «Milo» er.

Molyneux fortalte da at han har planer om å ta med seg spillet til et event i Oxford i juli. Nå som Natal hadde blitt døpt om til det offisielle navnet Kinect og man planlegger en lansering denne høsten, hadde det i grunn passet bra med noe nytt fra den kanten.

- Det er under utvikling, det er fortsatt i utvikling. Vi fortsetter å jobbe med det, men det ble besluttet å ikke vise det her på E3. Du vet hvordan jeg er; jeg vil helst vise det hver dag, hele uken.

- Det er fantastisk, det er ti ganger mer fantastisk enn du tror det er. Du kan se det selv i juli hvis du drar til Oxford, for jeg skal holde en tale under TEDGlobal om «Milo», sa Peter Molyneux for bare noen dager siden.

Microsofts bevegelsesfølsomme kontrollere, kalt Kinect, skal lanseres 4. november. Mye tyder på at «Milo» ikke blir en av lanseringstitlene.