Min mening som handelsvare

Jeg, unnskyld, den som sist hadde fødselsdag i husstanden, blir til stadighet oppringt hjemme av diverse firmaer, unnskyld meningsmålere. Disse har en masse samfunnsnyttige spørsmål de vil stille meg. Spørsmål som alle burde være interesserte i å høre min mening om. Selve undersøkelsen tar bare 10–15 minutter å gjennomføre, og det hele burde være ganske smertefritt.

Hver gang er svaret fra meg det samme; «nei takk, jeg ønsker ikke å svare, dessuten har jeg reservert meg mot oppringninger i Brønnøysund, og ønsker å bli strøket fra dine lister».

Og tilbake får jeg også hver gang det samme svaret: «Reservasjonen omfatter kun reklame og ikke opinions- eller markedsundersøkelser, derfor ringer jeg i dag.» Spørsmålene som stilles kan for eksempel være hva jeg syns om konsistensen på den nye ketchupen fra Idun, fasongen på de nye lompene fra Berta, eller når jeg sist spiste pølser fra Gilde. Etter å ha vært gjennom dette en rekke ganger, ønsker jeg at noen kan forklare for meg hva slags interesse opinionen har av å vite hva jeg syns om konsistens på tomatketchup, om jeg foretrekker rund eller oval lompe eller når jeg sist inntok pølser fra Gilde. At markedet, dvs. de som selger produktene, har en genuin interesse av dette kan jeg forstå, men da får de heller stå på lur utenfor dørene på Coop, Rema eller Rimi og spørre folk etter handleturen. Dette vil dessuten gi oss som har mulighet til det enda et påskudd for å dra på harrytur.

Hvem er oppdragsgivere bak slike tilsynelatende meningsløse undersøkelser? Jeg har saumfart Statistisk sentralbyrås nettsider for å finne svaret, men uten hell. I Ot.prp. nr. 55 (forslag til ny markedsføringslov) er det mange forslag som kanskje vil bedre privatlivets fred for menigmann. Bla. vil det bli forbudt å ringe i helgene (fra fredag kl. 21, til mandag kl. 08), men forbudet vil vel fortsatt ikke gjelde for opinionsundersøkelser. Derfor kan jeg vel også i fremtiden forvente meg spørsmål om når jeg sist spiste mine pølser, betraktet fargen på ketchupen jeg hadde på dem eller fasongen på lompa som lå under, enten det er tirsdag kveld, eller lørdag formiddag.