Minimalisme er IKKE et nøkkelord

Ventetiden har vært lang, men stjernereisene til WE er fremdeles en dynamisk og suggerende affære.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

CD: «Beirut 1965, beaches, clubs, casinos, life, got some cargo to move», sang WE på sin forrige plate og gjorde lyssky kartellvirksomhet og kosmisk bikerrock til et aldri så lite fenomen her til lands.

Minst 10 000 nordmenn lot seg nemlig sjarmere av fargesprakende gevanter og østeninspirert tungrock, og dermed føyde Oslo-bandet seg sammen med The Mars Volta inn i rekken av usannsynlige VG-listetopper.

Det er snart fire år siden, men etter «Tension & Release» å dømme, har gjengen - nå kvintett - brukt tida godt.

Velkrydret

WE-universet preges fremdeles av grenseløshet. Sein Zeppelin, spacerock à la Hawkwind, Sabbath-tyngde og kledelige doser 70-talls glam er enda en gang viktige bestanddeler av bandets stamtavle.

Minimalisme er med andre ord ikke et nøkkelord. Gitarist Andreas «Don Dons» Kirkvaags velkrydrede produksjon, med god hjelp av bandets nyankomne tangentmann har gitt lydbildet en detaljrikdom som klyper i sansene albumet gjennom. Et gjennomgående faremoment er at nerven i låtene drukner, men smaksløkene klarer akkurat å svelge unna den massive informasjonsstrømmen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer