Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Minimalist-monumentalisme

Patos møter patos. På Torshov kombinerer «Dido + Aeneas» skoledagenes følelsesintense melodrama og det operatiske skjebnedramas mytologisering.

PATOS + PATOS: «Dido + Aeneas» lar alvoret i tenåringens første forelskelse møte skjebnesvanger operamytologi. Foto: Gisle Bjørneby, Nationaltheatret
PATOS + PATOS: «Dido + Aeneas» lar alvoret i tenåringens første forelskelse møte skjebnesvanger operamytologi. Foto: Gisle Bjørneby, Nationaltheatret Vis mer

MUSIKAL: Den eldste kjente oppsetningen av Henry Purcells opera «Dido og Aeneas» fant sted på en engelsk pikeskole i 1689. Skoleforestillingen danner en ramme også om Torshovteatrets Musikklabs operautforskning.

Ågot Sendstad, med skoleuniform, musefletter og diadem, er Dido, dronning av Karthago. Hun forelsker seg i Aeneas, trojansk prins i hvit t-skjorte og basketballjakke (spilt av Christian Skolmen).

Det hintes også mot high school-musikalen (tenk «Grease», som der også er en allusjon til i scenen der Dido forteller venninnene om sin ferske kjærlighet) og den erkeengelske julepantomimen (der følelsesstemninger, som i opera, markeres heller enn spilles ut).

Dessuten er norsk ungdomsskolekultur, med blokkfløytespilling og elevkveld-stiv pardans, gitt plass.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?