KOSTEN HVA DET KOSTE VIL: Helsedirektoratet seier me greier seg utan, men likevel har mange av oss likevel teikna eit abonnement eller to på kosttilskot. Foto: NTB Scanpix
KOSTEN HVA DET KOSTE VIL: Helsedirektoratet seier me greier seg utan, men likevel har mange av oss likevel teikna eit abonnement eller to på kosttilskot. Foto: NTB ScanpixVis mer

MIN FEED: Vi kjøpte «bloggpiller» for 19 millioner

Nå bøtelegges flere selskap for å lage abonnementsfeller.

Kommentar

Det er bloggaren Julianne «Pilotfrue» Nygård som spør. I eit nytt blogginnlegg gir ho svigerforeldra ei pakke D-vitamin og smilar i kamera. Slik kan ein ta vare på slekta si. Eventuelt kan du prøve tablettar for lengre hår slik bloggaren Ida Wulff har gjort. Trufaste lesarar veit at heile Wulff-familien knaskar hårpiller. Far hennar set særleg stor pris på dette, no røytar ikkje damene like mykje i dusjen.

Kosttilskot har for alvor slått an på nett. Bransjen er i eksplosiv vekst. Unge kvinner viser kor fin du kan bli, medan unge menn styrer businessen. Norske Lab Pharma står bak tablettane som både Nygård, Wulff og ei rekke andre toppbloggarar reklamerer for. Selskapet drives av 28-årige Haakon Ringerike Hoftun som på fem år har utvikla ei stor pilleportefølje. Dei tilbyr kosttilskot som lovar både betre søvn, meir energi og finare hud.

Dei seks tilsette i selskapet selde i fjor tablettar på nett for over 19 millionar kroner. Det er ei dobling frå året før. I Drammen kunne også konkurrenten Staminex AS notere seg ei stor auke i driftsinntektene. Dei selde kosttilskot for fire millionar i 2015, også det ei dobling frå fjoråret.

Forretningsideen er enkel å få auge på. Den er godt synleg på kvardagsbloggar, i e-postkassa di og på bannerannonser. Den første pakken er ofte gratis, og deretter får du tablettane jamleg levert i posten til du seier opp abonnementet. På same måte som du no også kan abonnere på sokkar, barberhøvlar og lydbøker. Når olja tar slutt kan me kanskje leve av å ha månadlege trekk av kontoen til kvarandre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Abonnement er enkelt og greitt, meiner mange. Svindel og lureri, meiner andre og klagar til Forbrukerombudet. Dei får ein jamn strøm av klager frå folk som sit fast i abonnementsfella. Dei trudde dei fekk noko gratis, men enda med ei fast månadleg utgift. Og mange aktørar er ikkje tydelege nok på premissane når dei sel «gratispakkar». Denne veka vart to tablettselskap, Staminex og Vitaliv, pålagd av marknadsrådet å betale gebyr på til saman 225.000 kroner for brot på angrerettlova. Det kom som ein konsekvens av fjorårets tilsynsauksjon der Forbrukerombudet fann at 49 av 52 kampanjar var abonnentsfeller. 18 norske firma fekk brev om at praksisen deira var ulovleg. ”Ingenting er som kjent gratis her i verda, og i alle fall ikkje abonnement på helsekost” slo dåverande forbrukerombod Gry Nergård fast.

Men sett bort frå distribusjon, fungerer tablettane? Ikkje alle bloggarar er like samd i det. For tre år sidan oppdaga Gunnar Tjomlid at bloggen hans på Nettavisen var omkransa av reklame for chili-tablettar frå Lab Pharma. Han let seg inspirere til å skrive fleire innlegg der han plukka frå kvarandre innhaldet i tablettane. Han kritiserte selskapet for å overdrive effekten og drive villeiande marknadsføring. Dei fekk også pepper for å slette kritiske Facebook-innlegg, men sjølv skulda dei på eit aktivt spamfilter.

Lab Pharma har uansett mykje å gå på når det gjeld kommunikasjon. Facebook-sida deira er no stengt for innlegg og telefonnummeret fører til ein automat som ber deg sende e-post. I mangel på open diskusjon om antioksidantanes effekt er det lett å la seg kvile i Helsedirektoratets påstand om at dei aller fleste ikkje treng kosttilskot. Så spørst det om slike fakta kan konkurrere med bloggaranes reklameeffekt.

No er det iallfall ein udiskutabel effekt av tablettane. Dei gir auka rikdom for menneska som sel dei.