Les også:
Kristenaktivister tvinger Schau i kne
«Dødssyndene» på dvd før jul
(Dagbladet.no): Expert, Opplysningen 1881 og Maxbo har trukket annonser fra TV 2s «De 7 dødssyndene», etter at avisa Norge i dag oppfordret sine lesere til å boikotte produktene til alle som annonserer i forbindelse med programmet.
Jens Brun-Pedersen, pressesjef i Human-Etisk forbund, mener annonsørene er feige. Og han har lite til overs for kristenaktivistene som startet boikottaksjonen.
- Jeg synes disse kristenfundamentalistiske kreftene vi ser i sving nå minner mistenkelig om muslimske grupperinger som roper på sensur av kunstneriske uttrykk. Og det er svært trist at næringsdrivende er så feige at de bøyer av for denne formen for press, sier han til Dagbladet.no.
Kan føre til feigere medier
Per Edgar Kokkvold, generalsekretær i Norsk presseforbund, mener boikottaksjoner av dette slaget gir en veldig vond smak i munnen.
- Det er ingen som kan pålegge noen å annonsere mot sin vilje, men man bør være veldig tilbakeholden med å ty til denne slags virkemidler. I ytterste konsekvens kan man få medier som ikke tør å utfordre sine lesere og seere, sier Kokkvold.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger