- Minner om muslimske fundamentalister

Human-Etisk forbund om Kristopher Schau-boikotten.

Les også:

Kristenaktivister tvinger Schau i kne

«Dødssyndene» på dvd før jul

(Dagbladet.no): Expert, Opplysningen 1881 og Maxbo har trukket annonser fra TV 2s «De 7 dødssyndene», etter at avisa Norge i dag oppfordret sine lesere til å boikotte produktene til alle som annonserer i forbindelse med programmet.


Jens Brun-Pedersen, pressesjef i Human-Etisk forbund, mener annonsørene er feige. Og han har lite til overs for kristenaktivistene som startet boikottaksjonen.

- Jeg synes disse kristenfundamentalistiske kreftene vi ser i sving nå minner mistenkelig om muslimske grupperinger som roper på sensur av kunstneriske uttrykk. Og det er svært trist at næringsdrivende er så feige at de bøyer av for denne formen for press, sier han til Dagbladet.no.

Kan føre til feigere medier

Per Edgar Kokkvold, generalsekretær i Norsk presseforbund, mener boikottaksjoner av dette slaget gir en veldig vond smak i munnen.

ANNONSØRER TRAKK SEG: Et nytt kapittel i sagaen om «De 7 dødssyndene» ble skrevet da det ble kjent at store annonsører ikke vil bli assosiert med programmet. Foto: TV 2
ANNONSØRER TRAKK SEG: Et nytt kapittel i sagaen om «De 7 dødssyndene» ble skrevet da det ble kjent at store annonsører ikke vil bli assosiert med programmet. Foto: TV 2 Vis mer

- Det er ingen som kan pålegge noen å annonsere mot sin vilje, men man bør være veldig tilbakeholden med å ty til denne slags virkemidler. I ytterste konsekvens kan man få medier som ikke tør å utfordre sine lesere og seere, sier Kokkvold.

Arne Jensen i Norsk redaktørforening karakteriserer annonsørenes avgjørelse som «en mild form for press».

- Enhver annonsør står fritt til å avvikle et annonseforhold, og det er vel ingen av disse annonsørene som tror at TV 2 vil ta Schau av plakaten. Dette er mer snakk om en type markering, sier han til Dagbladet.no.

Stort engasjement

Det er ikke bare mediefolk som kritiserer annonsørenes avgjørelse.

Også Harald Strømme i reklamebyrået Try advarer nå annonsørene mot å trekke seg fra «De 7 dødssyndene». Strømme sier han tror etablerte merkevarer som Coca-Cola og Expert er bedre tjent med å bli identifisert med Kristopher Schau enn med Finn Jarle Sæle, redaktøren av i Norge i dag.

-  Jeg vil i utgangspunktet oppfordre alle annonsører til å tenke seg om to ganger før de spontant kaster seg ut i en boikott på oppfordring fra det marginale og fundamentalistiske Kristen-Norge. En slik boikott kan slå kraftig tilbake, sier han til Kampanje.

Nyheten om at Expert, Opplysningen 1881 og Maxbo har bedt om å bli fjernet fra «De 7 dødssyndene» har skapt et voldomt engasjement hos Dagbladet.nos lesere.

Flere tar til orde for en motaksjon - det vil si en boikott av annonsørene som nå har trukket seg. Et opprop til støtte for Schau er allerede startet.

- Visste ikke

Lars Kvæstad i Maxbo opplyser at de ikke kjøper reklame til bestemte programmer, men til en sendeflate.

- Vi var uvitende om at vår reklame kom til å bli vist i forbindelse med «De 7 dødssyndene. TV 2 hadde på eget initiativ plassert vår reklame på dette tidspunktet på grunn av ledig kapasitet, sier han.

Marianne Røiseland i TV 2 sier hun har respekt for at det er noen annonsører som ikke ønsker å bli assosiert med Schau-programmet.

- Vi har en grei dialog med annonsørene om plassering, og vi vil strekke oss langt for å innfri deres ønsker. Det er imidlertid litt pussig at Finn Jarle Sæle - som selv er redaktør - har satt i gang denne aksjonen. Både han og vi har et redaktøransvar, og ingen av oss kan la annonsørene bestemme over vårt innhold, sier Røiseland til Dagbladet.no.

<B>ADVARER: Per Edgar Kokkvold frykter feigere og mer kjedelige medier.
<B>TOK INITIATIVET: Redaktør Finn Jarle Sæle i Norge i dag, som har tatt initiativet til boikotten.
RESPEKTERER: Marianne Røiseland i TV 2 sier kanalen må respektere annonsører som ikke vil vise sine reklamefilmer rundt komiserien.