Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Minus statskirke

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KIRKEORDNING: Einar Gelius\' innlegg i Dagbladet 8.10 krever et svar fra Human-Etisk Forbund. Gelius tar feil når han hevder at HEF har som sitt neste prosjekt å fjerne kristne høytidsdager. Det er beklagelig at det skremmes med fjerning av fridager, færre religiøse ritualer og tradisjoner og andre, helt perifere argumenter. Gelius dreier en viktig debatt fra det prinsipielle spørsmålet om forholdet mellom stat og kirke til å handle om kirkens indre forhold. Demokratiske stater er stort sett skeptiske til land som inkluderer religion i sin statsforfatning. Vi burde holde oss for gode til å gjøre det samme selv. Et tydelig skille gir en stat som behandler sine borgere likt og en kirke som er tydelig på sine standpunkter uavhengig av myndighetene.

GELIUS TEGNER et mørkt bilde av den norske kirke når han mener at staten er bedre egnet enn medlemmene til å styre trossamfunnet. Hvor er tiltroen til kirkemedlemmene når han beskriver en selvstyrt kirke som trangere og mindre åpen?Etter et skille mellom stat og kirke vil kirken fritt kunne fastsette en valgordning for lederne som kirkens medlemmer har tillit til. Kirken vil tilby tradisjonelle seremonier og vakre kirkebygg, omsorgstjenester og sosialt arbeide i fremtiden også. Det er ikke statskirkeordningen som gjør at kirken utfører slike oppgaver, men kirkens engasjement i medlemmenes velferd.

GELIUS PÅSTÅR at det er statskirkeordningen som er en garanti for religionsfrihet og ytringsfrihet, er det direkte feil. Det er de internasjonale menneskerettighetene som sikrer dette. Statskirkeordningen er i denne sammenhengen problematisk. Politikerne må ta dette på alvor og finne andre måter å ivareta innbyggernes tros- eller livssyn på enn å opprettholde en høyst tvilsom binding mel-lom staten og ett trossamfunn.