MISFORSTÅR: Inger Merete Hobbelstad hevder at klassikerne ikke står på læreplanen i norsk. Det er feil, skriver artikkelforfatteren. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
MISFORSTÅR: Inger Merete Hobbelstad hevder at klassikerne ikke står på læreplanen i norsk. Det er feil, skriver artikkelforfatteren. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADETVis mer

Misforståelser om norskfaget

At lærere skulle senke terskelen «til gulvnivå» og nøye seg med «to pluss to», er uhyrlige påstander.

Meninger

Inger Merete Hobbelstad hevder 11. januar at klassikerne ikke står på læreplanen i norskfaget. Det er feil. Læreplanen krever at vi leser klassiske tekster. En av forskjellene mellom norskfaget for 10-15 år siden og nå, er at vi ikke lenger kan nøye oss med norske forfattere. Absalon Beyer kan byttes ut med Shakespeare og Montaigne, vi har anledning til å lese Homer og Goethe. Vi kan altså velge mellom klassikere, ikke velge dem bort.

At lærere skulle senke terskelen «til gulvnivå» og nøye seg med «to pluss to», er uhyrlige påstander. Ingen fag blir kontrollert så grundig som norskfaget. I år har jeg en VG3-klasse i norsk. Denne klassen på 30 elever produserer 90 standpunktkarakterer, og karakterene settes på grunnlag av mange vurderingssituasjoner. Disse tester ulike kompetansemål, og de er slett ikke på gulvnivå. I tillegg til de 90 standpunktkarakterene, vil klassen min produsere til sammen 52 eksamenskarakterer i norsk: 30 i hovedmålet, 15 i sidemålet og 7 i muntlig. Her blir mitt og elevenes arbeid vurdert av til sammen fem ulike eksterne sensorer. Jeg må skrive en fagrapport der jeg gjør rede for de tekstene jeg har lest med elevene. Tro meg, jeg kan ikke nøye meg med to pluss to.

Når Klassekampen påstår at lærerstudenter aldri har vært så svake i litteraturhistorie, kan det skyldes andre ting, for eksempel manglende tid til repetisjon og dybde.

Det pussige er at det Hobbelstad mener er nødvendig at elever skal lære, lærer de ikke av å lese gamle salmer eller folkeviser. Empati og virkemidler lærer de best av å lese litteratur som de kjenner seg igjen i og som skaper engasjement. Da bør lærer ha frihet til å finne passende tekster.