Misforstått forsoningsiver

Om Gyrid Gunnes hadde bedt bønner til den kristne guden, ville hun aldri ha sluppet inn på Høstutstillingen.

OBSKURT: Det er sjelden å se en så obskur blanding av teologi og estetikk, skriver Grøtvedt. Foto: Bjørn Langsem
OBSKURT: Det er sjelden å se en så obskur blanding av teologi og estetikk, skriver Grøtvedt. Foto: Bjørn Langsem Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

«Bønner til Allah» tegner til å bli et kontroversielt performance-verk på årets Høstutstilling, og det er ventet at det vil provosere konservative kristne. Mon det. Høyst sannsynlig vil det mer provosere muslimer. Kunstneren bak verket er prest i Den norske kirke, og skal opptre hver søndag så lenge utstillingen varer. Her skal hun lese opp bønner til Allah som publikum har skrevet. Kunstprosjektet har fått godkjenning fra fungerende biskop i Oslo.

Ifølge prest og nå performancekunstner Gyrid Gunnes, er hensikten å skape religiøs forsoning i et flerreligiøst samfunn. Det er tydeligvis viktig fordi muslimer har det så traurig i dagens norske samfunn. Et slikt utspill reiser mange spørsmål og problemstillinger, ikke bare teologiske, men også kunstneriske. Viktig er også forholdet mellom prest og kunstner, slik Gyrid Gunnes eksponerer det i sin performance.

Det er forståelig at en prest søker forsoning mellom religiøse trossamfunn, men har Gunnes tenkt over hvordan muslimene selv opplever en slik sammenblanding av Allah og Gud? Vil de være like komfortable med en slik sammenkobling av guds-vesener, som hun og biskopen er? At en kristen prest og biskop ikke ser forskjell på Allah og Den hellige treenighet (Gud) i kristendommen, er oppsiktsvekkende, men det gjør ganske sikkert muslimene. For en troende muslim vil et slikt utspill selvsagt oppfattes som krenkelse og ren blasfemi, spesielt når det fremsettes av en kristen prest, en vantro, som endog er kvinne, og i tillegg presenterer det i et kunstgalleri, det vil si i en verdslig kontekst.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer