MENER MICHELET BOMMER: «Svenskjävel er et drama. Dokumentaren om den svenske arbeidsinnvandringen har vi enda ikke fått. Den bør selvfølgelig komme, men at Michelet åpenbart savner den er et merkelig grunnlag for å snakke ned en fantastisk film», skriver Ørjasæter. Foto: Christine Heim
MENER MICHELET BOMMER: «Svenskjävel er et drama. Dokumentaren om den svenske arbeidsinnvandringen har vi enda ikke fått. Den bør selvfølgelig komme, men at Michelet åpenbart savner den er et merkelig grunnlag for å snakke ned en fantastisk film», skriver Ørjasæter. Foto: Christine HeimVis mer

Misforstått om «Svenskjävel»

Det er fristende å minne Michelet på at det er forskjell på drama og dokumentar.

Meninger

Handler filmen «Svenskjävel» om etnisitet? Det hevder Marte Michelet i Dagbladet lørdag, og hun mener det er et blindspor. Men hun tar feil. Den handler ikke om etnisitet den handler om nasjonalitet. Men først og fremst om kjærlighet.

Da Dagbladet første gang skrev om «Svenskjävel» siterte de replikken om at Norge er Sveriges utviklingshemmede fetter som tilfeldigvis vant i Lotto. Dette er en vinkling pressefolk liker, den handler om etnisitet og myter og konflikt. A-magasinet fulgte opp med en stor reportasje om svenske arbeidsinnvandrere i Norge.

Men filmen «Svenskjävel» er et psykologisk drama der særlig rolletolkningen hos de to unge hovedpersonene tar pusten fra oss. Det er en trekantfortelling om en velstående nordmann, hans ensomme tenåringsdatter og en ung svensk kvinne. Disse tre spinnes inn i hverandres liv der de to unge går seirende ut, psykologisk og moralsk. Filmen minner om American Beauty, som et storslagent tablå over en prosaisk middelklassehverdag med en uventet og nærmest lykkelig - I hvert fall løfterik - avslutningsscene. Det er en film om det magiske i at to mennesker finner hverandre på tvers av klasse, nasjonalitet og alder, et møte som blir avgjørende for den retningen livet tar for dem begge.

Marte Michelet savner at filmen tar opp arbeidstidsordninger og kontraktsforhold, og hun skriver videre om den norske landsomfattende streiken mot endringene i arbeidsmiljøloven. Det er like malplassert som hvis noen hadde etterlyst faktaopplysninger om narkotikaens skadevirkninger i American Beauty fordi en av de unge hovedpersonene selger marihuana.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Michelet mener filmens regissør Ronnie Sandahl iscenesetter svenske løsarbeidere i norske arbeidslivet som en etnisk konflikt. Som en rivalisering mellom nasjoner, på linje med den som skjer under ski-VM. Jeg har sett filmen og kjenner meg overhodet ikke igjen. Men om vi nå tar Michelet på ordet og ser på rammefortellingen om den svenske jenta, så handler det ikke om etnisitet, men om statsborgerskap. Sverige har en ungdomsledighet på 23 prosent, mens den norske er på 9 prosent. Lovverket knyttet til midlertidig ansettelse er helt ulikt i de to landene og de økonomiske forskjellene er raskt stigende i Sverige, og stigende, men langt fra på samme bratte kurve i Norge. Ifølge skattedirektoratet er det om lag 25 000 svensker med norsk skattekort bosatt i Oslo. Når Michelet mener at partysvensker, altså de som lever på øl, pizza og midlertidige jobber, er en myte, tar hun feil. Selv om de fleste svensker i Oslo lever et langt mer velordnet liv enn filmens Dino, er det selvfølgelig også mange som henne. Og i arbeidslivssammenheng er nasjonalitet sentralt. Dino har forlatt et arbeidsmarked som ikke fungerer: Nemlig det svenske. I avstanden mellom ungdomsledighet og total ledighet er Sverige en av verstingene i EU. Det er ikke lett å være ung i Sverige for tiden.

Men dette er ikke hovedfokus i «Svenskjävel», for dette er et psykologisk drama, ikke en politisk film. Fattigdommen i Sverige er filmens bakteppe. Nyrikdommen i Norge er rammen og kulissene.

Det er fristende å minne Michelet på at det er forskjell på drama og dokumentar. Svenskjävel er et drama. Dokumentaren om den svenske arbeidsinnvandringen har vi enda ikke fått. Den bør selvfølgelig komme, men at Michelet åpenbart savner den er et merkelig grunnlag for å snakke ned en fantastisk film.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook