Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Misjonsselskapet kjøper annonseplass før Schaus dødssynder

Misjonsselskap kjøper annonseplass.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Store annonsører som Coca-Cola, Expert og Maxbo har reservert seg mot å annonsere foran Kristopher Schaus programserie «De 7 dødssyndene». En rekke mindre merkenavn har tilsvarende sluttet opp om programmet for å dra nytte av pr-effekten.

Nå henger Det Norske Misjonsselskap seg på sistnevnte trend.

Før torsdagens sending - den mye omtalte «utuktsepisoden» fra Thailand der Schau tilsynelatende slikkes av en ung prostituert mann - sendes det en reklamefilm som viser hvordan misjonsselskapet arbeider for å motvirke barneprostitusjon i Thailand.

Søkelys på ondskap

- I stedet for å resignere i møtet med ondskapen der mennesker med små økonomiske ressurser blir utnyttet, ønsker vi å gjøre noe med situasjonen, forteller generalsekretær Kjetil Aano til Dagbladet.no.

- Mener du med det å si at Schau har resignert i møte med ondskapen?

- Nei, i stedet for å bare si «fy-fy», setter han faktisk søkelys på at ondskap og fornedrelse finnes. Jeg går ikke på noen måte god for Schaus virkemidler, men er likevel skeptisk til annonsørboikotten fra andre kristne organisasjoner.

- Hva slags effekt kan dere håpe på?

OG DET BLE BRÅK:  En rekke kristne organisasjoner kritiserte Schaus programserie før første program ble sendt. Siden viste det seg at den barneprostituerte thailenderen som tilsynelatende slikker på Schau er 35 år gammel. Foto: TV 2
OG DET BLE BRÅK: En rekke kristne organisasjoner kritiserte Schaus programserie før første program ble sendt. Siden viste det seg at den barneprostituerte thailenderen som tilsynelatende slikker på Schau er 35 år gammel. Foto: TV 2 Vis mer

- Jeg håper det at vi som en kristent basert organisasjon våger å gjøre dette, kan skape oppmerksomhet rundt omsorgsarbeidet vårt, sier Aano.

Hjelper å hjelpe

Til sammen har 20 annonsører valgt å reservere seg fra Schaus program.

- I stedet for å møte «De 7 dødssyndene» med boikott og endimensjonal kritikk, ønsker vi å ta temaet i programserien på alvor. Vi trenger å sette søkelyset på begreper som synd, skam og moral i en tid der behovet for å snakke sant om rett og galt blir sett på som en uting, skriver misjonsselskapet i en pressemelding.

I reklamefilmen vises det til et prosjekt i den nordøstlige delen av Thailand der misjonsselskapet gir utdanning til om lag 40 barn.

- Prosjektet snur ikke det thailandske samfunnet på hodet, men vi prøver å gi mennesker det de trenger for selv å kunne ta grep, sier Aano til Dagbladet.no.

LES OGSÅ:

Kristen redaktør vil diskutere Kristopher Schaus nye serie

Men hvorfor i all verden er ikke mord en av de sju dødssyndene?

FIKK ANDRE ANNONSØRER: Kontroversene rundt «De 7 dødssyndene» har ført til annonsørflukt. Mindre merkevarer har imidlertid kommet til, og nå melder Det Norske Misjonsselskap ved generalsekretær Kjetil Aano (bildet) seg på.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!