Misjonsselskapet kjøper annonseplass før Schaus dødssynder

Misjonsselskap kjøper annonseplass.

(Dagbladet.no): Store annonsører som Coca-Cola, Expert og Maxbo har reservert seg mot å annonsere foran Kristopher Schaus programserie «De 7 dødssyndene». En rekke mindre merkenavn har tilsvarende sluttet opp om programmet for å dra nytte av pr-effekten.

Nå henger Det Norske Misjonsselskap seg på sistnevnte trend.

Før torsdagens sending - den mye omtalte «utuktsepisoden» fra Thailand der Schau tilsynelatende slikkes av en ung prostituert mann - sendes det en reklamefilm som viser hvordan misjonsselskapet arbeider for å motvirke barneprostitusjon i Thailand.

Søkelys på ondskap

- I stedet for å resignere i møtet med ondskapen der mennesker med små økonomiske ressurser blir utnyttet, ønsker vi å gjøre noe med situasjonen, forteller generalsekretær Kjetil Aano til Dagbladet.no.

- Mener du med det å si at Schau har resignert i møte med ondskapen?

- Nei, i stedet for å bare si «fy-fy», setter han faktisk søkelys på at ondskap og fornedrelse finnes. Jeg går ikke på noen måte god for Schaus virkemidler, men er likevel skeptisk til annonsørboikotten fra andre kristne organisasjoner.

- Hva slags effekt kan dere håpe på?

OG DET BLE BRÅK:  En rekke kristne organisasjoner kritiserte Schaus programserie før første program ble sendt. Siden viste det seg at den barneprostituerte thailenderen som tilsynelatende slikker på Schau er 35 år gammel. Foto: TV 2
OG DET BLE BRÅK: En rekke kristne organisasjoner kritiserte Schaus programserie før første program ble sendt. Siden viste det seg at den barneprostituerte thailenderen som tilsynelatende slikker på Schau er 35 år gammel. Foto: TV 2 Vis mer

- Jeg håper det at vi som en kristent basert organisasjon våger å gjøre dette, kan skape oppmerksomhet rundt omsorgsarbeidet vårt, sier Aano.

Hjelper å hjelpe

Til sammen har 20 annonsører valgt å reservere seg fra Schaus program.

- I stedet for å møte «De 7 dødssyndene» med boikott og endimensjonal kritikk, ønsker vi å ta temaet i programserien på alvor. Vi trenger å sette søkelyset på begreper som synd, skam og moral i en tid der behovet for å snakke sant om rett og galt blir sett på som en uting, skriver misjonsselskapet i en pressemelding.

I reklamefilmen vises det til et prosjekt i den nordøstlige delen av Thailand der misjonsselskapet gir utdanning til om lag 40 barn.

- Prosjektet snur ikke det thailandske samfunnet på hodet, men vi prøver å gi mennesker det de trenger for selv å kunne ta grep, sier Aano til Dagbladet.no.

LES OGSÅ:

Kristen redaktør vil diskutere Kristopher Schaus nye serie

Men hvorfor i all verden er ikke mord en av de sju dødssyndene?

FIKK ANDRE ANNONSØRER: Kontroversene rundt «De 7 dødssyndene» har ført til annonsørflukt. Mindre merkevarer har imidlertid kommet til, og nå melder Det Norske Misjonsselskap ved generalsekretær Kjetil Aano (bildet) seg på.