Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Mislykka musikkeksport

Music Export Norway og MIC har til sammen 18 millioner i budsjett, men ingen resultater å vise til.

NÅR IKKE UT? Driften av Music Export Norway har vært useriøs og overflatisk, mener innleggsforfatterne. Her spiller Susanne Sundfør på Øyafestivalen - et eksempel på en norsk stjerne med internasjonalt potensial. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
NÅR IKKE UT? Driften av Music Export Norway har vært useriøs og overflatisk, mener innleggsforfatterne. Her spiller Susanne Sundfør på Øyafestivalen - et eksempel på en norsk stjerne med internasjonalt potensial. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer

Vi leser i Dagbladet at kulturministeren ikke vet hva vi får igjen fra de 18 millionene som brukes på musikkeksport hvert år. I tillegg har vi fått med oss at Kristin Danielsen, direktør i Norsk Musikkinformasjon, er i tvil om hva som ligger i eksportbegrepet.

Med tanke på at Music Export Norway (MEN) har fått holde på i 11 år, er det mer enn kritikkverdig at det ikke foreligger noe som helst resultat av denne pengebruken, og at det i dag hersker full forvirring blant de ansvarlige om hva som egentlig foregår. Profesjonelle musikere, artister og produsenter har i en årrekke spurt om ikke denne praksisen bunner i en ukultur av inkompetanse, kameraderi og innavl, men det ligger i sakens natur at man ikke får svar.

Det er nå på høy tid at noen stilles ansvarlig. Derfor ble Forente Aktører (FA) dannet, som består av 208 høyprofesjonelle musikere.

Driften av MEN har vært useriøs og overflatisk. For eksempel ba man om penger over statsbudsjettet til «spisskompetanse», mens man i virkeligheten ansette praktikanter som utenlandssjefer. Det ble satt klare mål og tidsrammer for pengebruken, mens ledelsen i ettertid forkastet sitt eget mandat. Ingen av eierne eller styret reagerer på misligholdet. Er dette fordi alle er venner?

Byråkrater på fast lønn, med syke- og pensjonsordninger koster sitt. I tillegg kommer tre dyre kontorlokaler og en rekke frynsegoder som de fleste musikere bare kan drømme om. Fra vårt ståsted, kan det se ut som disse offentlige aktørene har større fokus på sine egne posisjoner enn på de oppgaver de er satt til å forvalte. Og symptomatisk nok: Hva gjør Kulturdepartementet nå, når de mangler oversikt over effekten av de titalls millionene de skulle bruke på eksportsatsing? Jo, da svir de av ytterligere 400.000 kroner for å få laget nok en utredning.

Til sammenlikning har Sverige én mann på ett kontor, med bare 1 million i budsjett. Der er det ingen dyre utredninger, men derimot toppresultater på bl.a. Billboard-listen hver måned som det vises til.

Det er naturligvis MEN selv som i alle år burde ha laget grundig statistikk for norsk musikkeksport, slik det forventes fra ethvert profesjonelt organ med ansvar og visjon.

Med Gjørv-rapporten friskt i minne, er det nærliggende å gjøre seg noen refleksjoner. Her avdekkes en styringskultur som er preget av inkompetanse, ansvarspulverisering og handlingslammelse. Denne praksisen har lenge vært forankret også innenfor vårt fagfelt. Like lenge som konstruktive innspill fra de det gjelder, nemlig musikerne, ikke har blitt hørt. Men også blitt brakt til taushet.

Det varte ikke lenge etter Gjørv-kommisjonens rapport før en politimann med stor erfaring og oppnåelse ble leder for politiet. På vegne av alle som lever av musikkrelatert arbeid i Norge krever Forente Aktører at det ansettes ledere på et høyere nivå. Og vi krever resultater.

Verken direktøren for MEN eller MIC kan vise til spisskompetanse, resultater eller suksess innen internasjonal musikkeksportbransje fra før.

Den nye styrelederen, Leif Holst Jensen, har en utfordring foran seg når det nye «Music Norway» skal dannes. Han må sørge for at det ikke bare blir en kosmetisk forbedret utgave av de foregående organisasjoner.

Følg oss på Twitter
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media