MistankerSin egen parodi

Tom øvelse i «eksistens ialisme»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Peter Serck har valgt et sitat fra den tyske filosofen Martin Heidegger som epigram til sin siste roman: «Uhyggeopplevelsen er den fundamentale form for væren-i-verden, selv om den er tildekket av hverdagsligheten». Serck føyer til enda en soundbite fra den europeiske høykulturen: «Jeg er en annen» (Arthur Rimbaud). Dermed er egentlig det meste sagt: De to klassiske modernistiske sentensene har alene mer kraft enn de 250 sidene med blass romandemonstrasjon som følger.

Utholdende

Innledningssitatene forteller oss at Serck med «Mistanker» stedig fortsetter sitt litterære prosjekt: Siden debuten i 1982 har forfatterskapet hans kretset rundt sentrale motiver i den modernistiske tradisjonen - fremmedgjøring, nihilisme, språkets krise, autensitetsproblematikk osv. - i en form som bevisst forholder seg til prestisjefylte litterære stamfedre som Hamsun, Kafka, Camus eller Bernhard. «Mistanker» bærer mange av disse faste trekkene i Sercks romanforfatterskap: Utgangspunktet blant Oslos intellektuelle og bedre borgerskap; ambisjonen om å utforske grunnleggende eksistensielle og kulturkritiske problemstillinger i romanformen; en sober og lett gammelmodig stil, levendegjort av en sjeldent gjennomført litterær rytme.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer