GIKK UTOVER SEERTALLENE: Thomas Numme og Harald Rønneberg mistet over 70 000 seere grunnet reklamestuntet til TV 2 fredag. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
GIKK UTOVER SEERTALLENE: Thomas Numme og Harald Rønneberg mistet over 70 000 seere grunnet reklamestuntet til TV 2 fredag. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

Mistet 70 000 seere etter potetgullstunt: - Det er uheldig

Under fredagens «Senkveld» måtte publikum lide seg gjennom en særdeles langtekkelig reklamefilm fra Orkla.

(Dagbladet): - Det stemmer at vi hadde cirka 70 000 færre seere i del to av programmet enn vi hadde i del én, forteller salgs- og markedsdirektør i TV 2, Bjørn Gunnar Rosvoll til Dagbladet.

Under fredagens «Senkveld» måtte publikum lide seg gjennom en særdeles langtekkelig reklamefilm fra Orkla.

Matkonsernet ville vise fram hvordan produktet «Totenflak» ble til, og i et seks minutter langt reklameinnslag, filmet i samme utsnitt, ser man en potetskive sakte, men sikkert, transformeres fra grønnsak til snacks. Ifølge Orkla er seks minutter den faktiske produksjonstiden for Totenflak.

Det var Kampanje som først omtalte saken.

- Kreativ - Totenflak, laga med tålmodighet, sier en stemme til slutt og innslaget er ferdig, men det var det ikke alle som fikk med seg. Frafallet var stort og seerne rømte i hopetall, skal vi tro tall som mediebyrået Carat har fått fra TNS Gallup.

- Jeg hørte at det kom en slik reklamefilm, og var litt spent på hvor mange seere TV 2 mistet, så da tok vi kontakt med TNS Gallup for å finne det ut, sier TV-sjef i Carat, Morten Wiberg til Dagbladet.

REKLAMEN: I over seks minutter måtte seerne se på dette potetgullflaket som ble transformert fra grønnsak til snacks. Skjermdump: TV 2
REKLAMEN: I over seks minutter måtte seerne se på dette potetgullflaket som ble transformert fra grønnsak til snacks. Skjermdump: TV 2 Vis mer

Statistikken Dagbladet har fått tilsendt viser at rundt 100 000 seere (TV 2 hevder 70 000) ikke returnerte til «Senkveld». I lørdagens papirutgave av Dagens Næringsliv, skrev avisa at flere av TV 2s viktigste programmer opplever en nedgang hva gjelder seertallene.

Ifølge DN hadde «Senkveld» 664 000 seere i snitt i første kvartal i fjor. Denne sesongen har det falt til 547 000 seere i snitt.

- Skyldes fredagens seerflukt potetgull-reklamen, eller har publikum rett og slett mistet interessen for «Senkveld»?

- Vanligvis har vi ganske jevne seertall mellom del en og to av programmet, sier Bjørn Gunnar Rosvoll.

Han mener stuntet var verdt det.

STORT FRAFALL: - Grafen viser en seerrating i 1000 pr minutt. Blå linje er snittrating for Senkveld uke 9-13, mens oransje linje er rating fredag 8/4. Rundt kl. 22.45, da innslaget ble sendt, faller ratingen. Det er normalt i reklamepausen til Senkveld, men fredag 8. april er fallet dobbelt så stort. TV2 får ikke tilbake alle seerne etter pausen, men har rundt 100 000 (16 prosent) færre seere under del to av Senkveld. Det normale i mars var et marginalt dropp på fem prosent, skriver Tv-sjef i Carat Morten Wiberg i en e-post. Foto: TNS Gallup / Carat
STORT FRAFALL: - Grafen viser en seerrating i 1000 pr minutt. Blå linje er snittrating for Senkveld uke 9-13, mens oransje linje er rating fredag 8/4. Rundt kl. 22.45, da innslaget ble sendt, faller ratingen. Det er normalt i reklamepausen til Senkveld, men fredag 8. april er fallet dobbelt så stort. TV2 får ikke tilbake alle seerne etter pausen, men har rundt 100 000 (16 prosent) færre seere under del to av Senkveld. Det normale i mars var et marginalt dropp på fem prosent, skriver Tv-sjef i Carat Morten Wiberg i en e-post. Foto: TNS Gallup / Carat Vis mer

- Vi mener det er en utrolig kreativ reklame. Ja, den er veldig lang og litt kjedelig, men det skulle bare mangle at vi ikke er med på et slikt stunt. Den har skapt massiv oppmerksomhet, og det er moro at TV-reklamer fortsatt skaper slikt engasjement, utdyper Rossvoll.

- Verdt det - Blir det ikke sure miner fra programredaksjonen i «Senkveld» når seerne ikke kommer tilbake?

- Programdirektør var informert og synes det var et kult påfunn.

- Er det verdt det å miste så mange seere?

- Aller helst skulle vi hatt så mange seere som mulig, men vi vil alltid være positive til annonsører som vil prøve noe nytt. Denne reklamen har vært en voldsom snakkis i helga, og vi har fått masse reaksjoner i alle former på sosiale medier. Som en grunnholdning er vi alltid positive til gode ideer for annonsering.

- Du sier det har vært masse reaksjoner. Har dere fått kjeft?

- Alt er nok ikke positivt, men det har vært lite kjeft å få.

- Uheldig Wiberg i mediebyrået Carat tror det er lenge til TV-kanalen finner på det samme igjen.

- Det er uheldig at seerne zapper seg vekk fra kanalen, og ikke kommer tilbake som normalt. Det er ikke bra, for folk vil jo ha en positiv opplevelse. Samtidig har reklamen fått en del oppmerksomhet, så da får vi vente og se om stuntet ender opp med å bli negativt eller positivt, sier Wiberg.

Robert Rønning er kommunikasjonsdirektør i Orkla confectionery & snacks Norge og er godt fornøyd med at «Totenflak» ble helgas snakkis. Han sier overfor Dagbladet at de har latt seg inspirere av det etter hvert veletablerte fenomenet sakte-TV.

- Har dere fått valuta for pengene?

- Salgsmessig er det litt tidlig å si noe, men vi er godt fornøyd med oppmerksomheten. Fredag kveld var vi den mest brukte emneknaggen på Twitter i mange timer, og veldig mange har delt og sett reklamefilmen, sier Rønning.

- Hvor mye betalte dere for en seks minutter lang TV-annonse under et av Norges mest sette programmer?

- Det er mellom oss og TV 2.

- Hva tenker du om at «Senkveld» mistet titusenvis av seere?

- Vi visste dette kunne bli en tålmodighetsprøve for mange, men planen var godt gjennomarbeidet med kanalen. Som annonsør er vi opptatt av å få noe igjen, og det har vi, sier Rønning.