MÅ BESKYTTES: Mange mindreårige som kommer til Norge alene kommer fra krigsherjede land og har beskyttelsesbehov, skriver artikkelforfatteren. Foto: Stein J. Bjørge / Aftenposten / 
<span style="background-color: initial;">NTB Scanpix&nbsp;</span>
MÅ BESKYTTES: Mange mindreårige som kommer til Norge alene kommer fra krigsherjede land og har beskyttelsesbehov, skriver artikkelforfatteren. Foto: Stein J. Bjørge / Aftenposten /  NTB Scanpix Vis mer

Debatt: Mindreårige asylsøkere

Misvisende fra Justisdepartementet

Mange mindreårige som kommer til Norge alene har beskyttelsesbehov.

Meninger

Vidar Brein-Karlsen i Justisdepartementet sier til P4 5. november at grunnen til at det er nødvendig å ha midlertidig begrenset oppholdstillatelse til barnet fyller 18 år er for å sende signal om at ingen uten ordentlig beskyttelsesbehov skal komme til Norge.

Dette er veldig misvisende og det er å lede befolkningen bak lyset. Mange mindreårige som kommer til Norge alene har nemlig beskyttelsesbehov. De kommer fra krigsherjede land og land hvor de blir undertrykket og forfulgt av myndighetene fordi de er av en etnisk gruppe eller har en annen religion.

VERGE: Eirin Strifeldt.
VERGE: Eirin Strifeldt. Vis mer

Men de gis begrenset midlertidig oppholdstillatelse fordi regjeringen har instruert om dette. I vedtakene kan vi lese at formålet med begrenset tillatelse er å sende signaler slik at ikke flere barn legger ut på flukt. Det har ikke rot i virkeligheten, det finnes ikke dokumentasjon for at en slik påstand er sann. Det er mange årsaker til at barn legger ut på flukt alene, hver og en av barna som kommer har ulike grunner. De aller fleste kommer fordi deres liv, helse og utvikling står i fare.

I forbindelse med regjeringens innstrammingstiltak ble rimelighetsvilkåret for internflukt fjernet 1. oktober. Dette medfører at mindreårige som aldri har bodd i Afghanistan henvises til internflukt, og det selv om de ikke har noe nettverk der.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange venter i over et år før de får svar på søknaden om beskyttelse, svaret kommer gjerne rett etter 16-årsdagen. Slik kan de gis tidsbegrenset oppholdstillatelse til de fyller 18 år.

De er barn, og det følger av utlendingsloven § 28 at det skal foretas en barnesensitiv vurdering av behovet for beskyttelse, herunder av sikkerhetssituasjonen, men dette blir i praksis ikke gjort.

Mange får også feilaktig justert alderen opp til over 16, etter en alderstest med etterfølgende svært vilkårlige vurderinger, slik at også de kan gis begrensede tillatelser. Det finnes ingen mulighet for å få overprøvd aldersfastsettelsen, til tross for de voldsomme konsekvensene denne har. Dette strider mot vårt rettssystem og den allmenne rettsoppfatningen.

Svært mange barn er traumatisert og kan ha store problemer med å forklare seg i sju timer i detalj om alle grusomme opplevelser de har hatt. De risikerer å få avslag på søknaden om beskyttelse på grunn av manglende troverdighet. Det å ikke bli trodd etter å ha fortalt om hendelser som ofte er vanskelige å snakke om, og som er forbundet med intens skam, kan påføre barna nok et traume.

Vedtakene om å gi begrenset midlertidig opphold påfører barn store lidelser. Dette er noe alle er enige om! Kostnadene for det enkelte barn er altfor store til at disse tillatelsene bør anvendes.