Debatt: Flyktningpolitikk

Misvisende om Ap's migrasjonsutvalg

Arbeiderpartiets landsmøte har vedtatt en flyktningpolitikk som bygger på respekten for folkeretten og Flyktningkonvensjonen.

SAKLIG, MEN MISVISENDE: Innvendingene fra Andre Møkkelgjerd om Ap's migrasjonsrapport, er saklige og konkrete, problemet er bare at hans gjengivelser er misvisende, skriver innsenderen. Bilde fra en markering for oktoberbarna med krav om stans i utsendelse av flyktninger til Afghanistan. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
SAKLIG, MEN MISVISENDE: Innvendingene fra Andre Møkkelgjerd om Ap's migrasjonsrapport, er saklige og konkrete, problemet er bare at hans gjengivelser er misvisende, skriver innsenderen. Bilde fra en markering for oktoberbarna med krav om stans i utsendelse av flyktninger til Afghanistan. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer
Meninger

Advokatfullmektig André Møkkelgjerd skriver i Dagbladet 10. mai at Migrasjonsutvalgets rapport, som ble behandlet og vedtatt av Arbeiderpartiets landsmøte, skaper et inntrykk av et fiktivt handlingsrom med hensyn til våre internasjonale forpliktelser. Innvendingene fra Møkkelgjerd er saklige og konkrete, problemet er bare at hans gjengivelser er misvisende.

Utvalget har tatt utgangspunkt i respekten for folkeretten og Flyktningkonvensjonen. I asylforliket fra 2016 vedtok Stortinget at Norge må «ta et internasjonalt initiativ til en gjennomgang av internasjonale konvensjoner, for at disse i bedre grad kan tilpasses vår tids flyktningsituasjon». Utvalget foreslo ikke noe liknende, men bygger på dagens konvensjoner.

Møkkelgjerds første innvending handler om første asyllandprinsippet og Norges muligheter til å samarbeide med andre land. Møkkelgjerd påstår at vi skriver at «flyktninger etter flyktningkonvensjonen har en umiddelbar plikt til å søke asyl i første trygge land» og at en slik plikt ikke finnes i Flyktningkonvensjonen.

Vi skriver ikke at Flyktningkonvensjonen pålegger asylsøkere å søke om asyl i det første trygge landet, men at man har en plikt til å framstille seg for myndighetene. En flyktning som reiser irregulært og ikke registrerer seg, kan miste straffefriheten for ulovlig innreise, jf. konvensjonens artikkel 31(1).

Første asyllandprinsippet er ellers ikke omstridt. Det er inkorporert i EUs Dublin-forordning som Norge har sluttet seg til og vi har allerede en hjemmel i Utlendingsloven som åpner for å henvise asylsøkere til trygge tredjeland (§ 32). En viktig forutsetning for slike avtaler er at de aktuelle landene er trygge for flyktninger og ikke sender dem videre til forfølgelse.

Møkkelgjerd sier det samme, men skaper et inntrykk av at vi har ment noe annet.

Den andre innvendingen er at utvalget konstruerer et kunstig skille mellom individuelt forfulgte konvensjonsflyktninger og tilfeldige ofre for krig og konflikt. Det er riktig at også flyktninger fra krigssituasjoner kan være individuelt forfulgte, derfor behandles alle saker individuelt. Skillet er imidlertid ikke konstruert av oss, men av Flyktningkonvensjonen og bekreftet av UNHCRs håndbok om prosedyrer og kriterier for fastsettelse av flyktningers rettsstilling. (kapittel V, punkt 164).

Å skille mellom flyktningstatus og subsidiær beskyttelse er heller ikke kontroversielt. Dette skillet finnes i EUs statusdirektiv, og eksempelvis i svensk lovgivning, slik også Norge har hatt en variant av det tidligere.

Møkkelgjerd påstår også at dagens praksis i Norge med å henvise asylsøkere til en trygg del av hjemlandet, er i strid med Flyktningkonvensjonen. Norske myndigheters holdning var at rimelighetsvilkår ved internflukt ikke var påkrevd av Flyktningkonvensjonen, bare at området var trygt. Direktør i Nasjonal institusjon for Menneskerettigheter uttalte også at «det framgår ikke klart av noen av Norges folkerettslige forpliktelser at det skal være et rimelighetskrav i utlendingsloven» (NRK 10.6.16).

Internasjonale konvensjoner er ikke laget for å begrense internasjonalt samarbeid, snarere tvert imot. På migrasjonsfeltet er internasjonalt samarbeid helt essensielt, noe også FN har slått fast i ulike sammenhenger.

Migrasjonsutvalget, og følgelig også Arbeiderpartiets landsmøte, har understreket at alle avtaler Norge skal bli en del av, skal bygge på Flyktningkonvensjonen, at asylsøkere ikke skal returneres til land der de risikerer forfølgelse, og at rettssikkerheten skal ivaretas.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.