Mixmesterne

I går slapp Tommy Tee mixtapen «Tommy Tycker om Mej», et hiphopalbum der han blant annet lager sin egen versjon av Carolas åttitallshit ved samme navn. Det er et vanlig mixtape-grep. En mixtape består gjerne av uutgitte og eksklusive spor fra stjernerappere og/eller freestyles der artister rimer over andres beats. Mixtapes kan også være «uoffisielle» album (som Tommy Tees) eller bare rene samleplater der en DJ mikser sammen et knippe låter.

I USA HAR mixtapesalg blitt millionindustri og et viktig promoorgan for platebransjen. Hvordan introduserer man en ny hiphopartist for massene? Jo, man sørger for at han dukker opp på så mange mixtapes som mulig, og særlig på tapene til de såkalt mixtapekongene. Det er på mixtapen både hypen og dissingen starter. Da Kanye West skulle forberede folk på at han var en rappende produsent, slapp han mixtapen «Get Well Soon». Og det var på en mixtape 50 Cent rappet «How To Rob», låta som fikk Eminem til å spisse ørene og førte til at Queens-gutten fikk platekontrakt. Salget av mixtapes foregår i platebutikker, på nettet og på gata. Det er billig promo for bransjen.

MEN FOR ET PAR uker siden raidet politiet den velansette platebutikken Mondo Kim\'s i New York. Politiet beslagla cd-er og arresterte fem av de ansatte. En Sony-topp hadde visstnok vært inne i butikken, sett en mixtape med flere Sony-artister og kontaktet politiet. Amerikanske platebutikkeiere er nå bekymret for at musikkbransjens interesseorgan RIAA (storebroren til IFPI) skal gå til masseaksjoner. Her om dagen la nettbutikken Turntablelab.com ned mixtapesiden sin.

«JEG ER OVERRASKET over hva mange har sluppet unna med på mikstaper i Norge, som at de bruker instrumentaler som er laget av artister på store plateselskaper, sa Tommy Tee til Dagsavisen i forrige uke. Flere norske DJ-er setter sammen egne mixtapes. Det er ingen millionindustri, men en uvurderlig måte å skape hype på. Forhåpentligvis får de gjøre dette i fred også etter den nye åndsverksloven trer i kraft. For når det gjelder platebutikkraidet i New York har bransjen nok en gang skutt seg selv i foten.