Mmmmmmmagasinet!

Mmmmmmmmmm for en fest. TV-stjerner, reklameguruer, filmregissører, redaktører, journalister, fotografer og champagnenippende premiereløver var alle skjønt enige om at Dagbladets nye storsatsing, Magasinet, er noe den norske avisfloraen trenger.

I går møttes de på John Dee i Oslo for å markere Dagbladets nye storsatsing, ni år etter at avisa var først ute med søndagsavis.

Eller som sjefredaktør Harald Stanghelle sa da han lanserte sin nye «baby»:

- Det har aldri vært utgitt noe maken til dette Magasinet i norsk avisverden.

Mindre applaus vakte det ikke blant de 300 festdeltakerne da han la til:

- Og mens Schibsted-gruppen velger å bruke penger på gratisavis, bruker vi det på et magasin.

Fredrik Skavlan, rykende fersk fra NRK-studioet, mente at «Magasinet var den eneste måten å følge opp Dagbladets søndagsavis på».

Filmregissør Marius Holst hadde benket seg sammen med kollega Turid Øversveen og felte sine dommer over produktet:

Holst: Finn Graffs portrettegning av Anne Enger Lahnstein er «bedre enn the real thing». Er det en ny trend at Graff skal behandle folk snillere?

Øversveen: Jeg har grudd meg til Magasinet og er gledelig overrasket over at det er så forbasket upretensiøst. Dette Magasinet favner så bredt at det også tåler tunge dyptpløyende avslørende artikler.

Innimellom smuglesing av Magasinet, var det taler, korte sådanne, og intervjurunde à la Skavlan.

Seinere på kvelden entret listetopper Morten Abel scenen og underholdt et fullpakket sentrumslokale.

Kjell Bækkelund var også innom. Han kom, tok seg en blå Farris og forsvant i en ventende drosje med fire eksemplarer av Magasinet under armen.

De øvrige 439986 eksemplarene av Magasinet er trykket og forhåpentligvis i dag på plass på et sted nær deg. 128 sider avis og magasin til 15 kroner.