Mobilbruken øker, men eksperter har troa på papiravisa

I dag legges medietallene for 2015 fram.

(Dagbladet): - Det er veldig gøy å se at vi holder den posisjonen, og vi har nå veldig gode tall. Men det er stor vekst i mobilbruken, sier sjefredaktør i Dagbladet, John Arne Markussen.

I dag presenterer Mediebedriftenes Landsforening medietallene fra året som har gått. Dagbladet sine tall er klare.

- Gode tall I 2014 passerte Dagbladet 1,5 millioner brukere daglig. Da uttalte sjefredaktør John Arne Markussen at man måtte forberede seg på en utflating og at veksten i total bruk ikke ville fortsette. Det fikk han helt rett i.

Dagbladet har nå 1,5 millioner brukere hver dag når man regner med alle plattformer.

Lesingen på nett holder seg stabil på rundt 1,237 millioner. Daglig leser 700 000 nordmenn Dagbladet på mobil. En økning på 7 prosent fra 2014 til 2015.

Dagbladet har for 2015 et godkjent opplag på 71 514. Det er en nedgang på 2,9 prosent fra 2014. Dette inkluderer papiropplaget på 56 932 (ned 22,7 prosent fra 2014) og ca 14 000 e-avis kunder (snitt for 2015).

Selv om papiropplaget er på vei ned, tror han at papiravisa har mange år foran seg.

- Papir vil leve i mange år, men man må være forbedret på endringer i frekvens og distribusjon. Dagbladet er nå et digitalt mediehus som også gir ut papiravis, sier Markussen.

- En felles skjebne Medieprofessor ved Høgskolen i Volda, Sigurd Høst, er spent på tallene som legges fram i dag.

- Nå kan vi se hvor mange som faktisk benytter seg av digitale betalingsordninger. Nå kan de fleste velge mellom digitale og komplette abonnement, og i dag får vi svar på hva folk velger. Denne gangen vil vi få et mål på hvor mange som faktisk velger bort papiravisa, sier Høst til Dagbladet.

Tror du papiravisa har ei framtid?

- Ja, det tror jeg. Men hvis papiravisa dør, tror jeg det blir vanskelig å overleve som betalt redigert produkt også. Troen på at det vil være en digital framtid uten papir, den er nok svekket de siste åra. De to produktene henger tett sammen og har en slags felles skjebne, sier han og fortsetter:

- Men det gjelder ikke løssalgsaviser, som Dagbladet og VG. De avisene er så store digitalt og svake på papir og så forskjellig fra resten av Avis-Norge. De er digitalt sterkere enn noen andre og man kan godt tenke seg en situasjon hvor Dagbladet og VG bare finnes digitalt.  

Mandag presenterte Amedia sitt resultat fra 2015 og viste til at gjennomsnittsopplaget har falt med 6,6 prosent i fjor. Hovedsakelig skyldes dette en nedgang i løssalget. Til tross for en nedgang i inntektene presenterte mediekonsernet Amedia et resultat for fjoråret som er 690 millioner kroner bedre enn i 2014.

Dette overrasker Høst.  

- Jeg hadde håpet at Amedia ville presentere et godt resultat, så det overrasker meg. En forklaring kan være at man ikke har fått virkningen av de ny abonnementene enda. Fasiten får man ikke før om ett eller to år, sier han.

Forventer nedgang Harald Eide-Fredriksen er medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu Aegis. Han forventer nedgang når tallene legges fram, men er åpen for positive overraskelser.

- Man trenger vil ikke å være rakettforsker for å forstå hvilken vei utviklingen går. Det er klart vi forventer en nedgang i opplagstall, men er alltid åpne for positive overraskelser. Men jeg skal ikke felle noen dom over papiravisa. Vi har mange annonsører om liker den, sier Harald Eide-Fredriksen, medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu Aegis.  

Likevel mener han at målinger som denne som legges fram i dag, blir for generelle for annonsekjøperne.  

- Rene lesertall for digitale har en viss informasjonsverdi, men det er vanskelig å få noe meningsfullt ut av det, sier han.  

Eide tror også at papiravisa er undervurdert som annonsemedium.  

- Det har nok vært litt for mye fokus på det digitale og mange er opphengt i det. Papiravisa taper nok derfor litt mer penger enn fortjent, og det er grunn til å tro at annonsekronene kan falle med mindre hurtighet framover.