DEBATT

«Mobilhotell» bør være like naturlig i klasserommet som stoler og pulter

Å fjerne mobiltelefonen gir bedre læring for de svakeste elevene. 

I SÆRKASSE: Mobiltelefon er et evig tilbakevendende tema i skolen. Et «mobilhotell», som dette på Ål ungdomsskole i Hallingdal, bør bli standard, skriver Karl Eirik Kval. Foto: Marie Halde Andersson.
I SÆRKASSE: Mobiltelefon er et evig tilbakevendende tema i skolen. Et «mobilhotell», som dette på Ål ungdomsskole i Hallingdal, bør bli standard, skriver Karl Eirik Kval. Foto: Marie Halde Andersson. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Mobiltelefoner piper og plinger på pulter, dras opp fra lommer og vesker, det sjekkes og skrives – de har blitt en pest og en plage i norske klasserom. Til tross for at da skoleåret begynte, var både elever og lærere skjønt enige om at mobilen skulle ligge avslått i skolesekken.

Mobiltelefon er et evig tilbakevendende tema i skolen. Skal den tas inn ved skoledagens eller timens begynnelse og legges i et mobilhotell, være i lomma eller på pulten? Ligger den i lomma eller på pulten kan en være helt sikker på at den før eller seinere kommer i bruk. De fleste videregående skoler starter skoleåret med en frisk satsing på at hvis bare alle er enige om at den skal ligge i sekken, så går det nok bra.

Mye tyder på at bruk av mobiltelefon i timen er et svært viktig spørsmål når det gjelder læring: En undersøkelse gjort av Centre for Economic Performance viser at det å fjerne mobiltelefonen fra eleven, gir én time i uka ekstra undervisningseffekt for de svakeste elevene. Spørsmålet om hvor mobilen skal befinne seg i timen, bør med andre ord tas med det største alvor.

«Klasseledelse!» ropes det fra rektorer, departement og direktorat. Læreren må ta kontroll og sørge for at mobilen ikke brukes uten tillatelse ved å sørge for at elevene legger den i sekken. Noe som høres greit og tilforlatelig ut. Kanskje særlig for dem som aldri har undervist i norsk skole.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer