I SÆRKASSE: Mobiltelefon er et evig tilbakevendende tema i skolen. Et «mobilhotell», som dette på Ål ungdomsskole i Hallingdal, bør bli standard, skriver Karl Eirik Kval. Foto: Marie Halde Andersson.
I SÆRKASSE: Mobiltelefon er et evig tilbakevendende tema i skolen. Et «mobilhotell», som dette på Ål ungdomsskole i Hallingdal, bør bli standard, skriver Karl Eirik Kval. Foto: Marie Halde Andersson.Vis mer

«Mobilhotell» bør være like naturlig i klasserommet som stoler og pulter

Å fjerne mobiltelefonen gir bedre læring for de svakeste elevene. 

Meninger

Mobiltelefoner piper og plinger på pulter, dras opp fra lommer og vesker, det sjekkes og skrives – de har blitt en pest og en plage i norske klasserom. Til tross for at da skoleåret begynte, var både elever og lærere skjønt enige om at mobilen skulle ligge avslått i skolesekken.

Mobiltelefon er et evig tilbakevendende tema i skolen. Skal den tas inn ved skoledagens eller timens begynnelse og legges i et mobilhotell, være i lomma eller på pulten? Ligger den i lomma eller på pulten kan en være helt sikker på at den før eller seinere kommer i bruk. De fleste videregående skoler starter skoleåret med en frisk satsing på at hvis bare alle er enige om at den skal ligge i sekken, så går det nok bra.

Mye tyder på at bruk av mobiltelefon i timen er et svært viktig spørsmål når det gjelder læring: En undersøkelse gjort av Centre for Economic Performance viser at det å fjerne mobiltelefonen fra eleven, gir én time i uka ekstra undervisningseffekt for de svakeste elevene. Spørsmålet om hvor mobilen skal befinne seg i timen, bør med andre ord tas med det største alvor.

«Klasseledelse!» ropes det fra rektorer, departement og direktorat. Læreren må ta kontroll og sørge for at mobilen ikke brukes uten tillatelse ved å sørge for at elevene legger den i sekken. Noe som høres greit og tilforlatelig ut. Kanskje særlig for dem som aldri har undervist i norsk skole.

Men hva skal en gjøre med elever som gang etter gang ikke tar beskjeden om å legge mobilen i sekken? For det første er det viktig å huske på at anmerkninger ikke lenger har særlig effekt. Vi sender heller ikke lenger elever til rektor eller inspektør – med mindre de har utøvet vold. Det som da står igjen, er den personlige autoriteten – det psykologiske spillet i klasserommet.

Så hva gjør en når de fleste elevene har mobilen på pulten eller i lomma til tross for at de gang etter gang har fått beskjed om å legge den i sekken? En kan selvfølgelig hisse seg voldsomt opp, så kraftig at elevene av rein frykt velger ikke å ta den opp av sekken. Men de andre lærerne gjør det jo ikke. Hva slags relasjon får en til elevene når en er den eneste læreren på skolen som bokstavelig talt lager et helvete for mobilbruk i timen?

Det ender med at de aller fleste av oss resignerer og påtaler bruk av telefonen der og da, og ber elevene legge den vekk. Når skoleåret har kommet godt i gang, blir det til et evig mas om å legge mobilene fra seg og å skru den av så ikke den piper og plinger i ett kjør. Et stadig mas om hvor mobiltelefonen skal ligge – og som avbryter og forringer undervisninga.

Så vil noen protestere og si at mobiltelefonen kan og bør brukes i undervisninga. Ja, det hender jeg for eksempel lager et opplegg og lar elevene bruke den til Kahoot – for adspredelsens skyld. Men tatt i betraktning av hvor mye tid det tar for elevene å koble seg på og få gjennomført spillet, tror jeg likevel det er lite effektiv undervisning.

Løsninga er egentlig veldig enkel og vil garantert ha en god effekt: Å ha et mobilhotell i hvert klasserom, et hyllesystem der elevene med en gang og automatisk legger sin mobiltelefon når de kommer inn i timen. Den kan tas fram om læreren ønsker det, ellers ligger den der avslått til timen er slutt. Det vi trenger, er en nasjonal standard der et mobilhotell er like naturlig i et hvert klasserom som stoler og pulter.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.