Mobilspillene er døde, lenge leve mobilspillene

iPhone har revolusjonert mobilspillinger.

|||Lenge var mobilspill synonymt med trauste og enkle opplevelser. Små skjermer og knotete knapper gjorde apparatene uegnet til å spille stort mer enn «Snake» og «Tetris», spill som til gjengjeld fungerte svært godt der og da.

Fullt så harmonisk ble det ikke da mobiltelefonene utover 2000-tallet fikk mulighet til å kjøre mer avanserte javaspill. Spillene var av naturlige årsaker temmelig begredelige affærer - skjermene var fortsatt små, og knappene like knotete.

Bedre ble det ikke av at mobilprodusentene ikke maktet å legge til rette for at folk enkelt kunne kjøpe og bruke spillene, noe som resulterte i at møkkaselskaper som Jamba overtok scenen (og MTV) med spamreklamering for spill, ringetoner og interaktive kattebakgrunner.

Slik bygges ikke en bærekraftig framtid for en spillplattform. Nokia prøvde riktignok med et par N-Gage-lanseringer, uten nevneverdig hell.

Så skjedde det noe. iPhone ble lansert. Og brått fikk begrepet «mobilspill» helt nytt innhold. Borte var knappene og de små skjermene, noe som åpnet for helt nye og mer avanserte spillopplevelser.

Men det som virkelig endret på alt, var Apples strømlinjeformede og lett tilgjengelige miljø for både utvikling og distribusjon av programvare. Etter lanseringen av AppStore tok det ikke lang tid før spillkategorien ble overlegent størst.

- Det er AppStore som er revolusjonen, kunne Erlend Espedal, forretningsutvikler i TNS Gallup, fortelle Dagensit.no denne uka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han la da fram tall som viste at de rundt 300.000 norske iPhone-eierne kjøper seks ganger så mange programmer som andre mobileiere.

- 64 prosent spiller spill på iPhone, selv om det ikke følger med noen spill til denne mobilen. På andre mobiler er det 19 prosent som spiller spill, selv om det følger med installerte spill.

De første iPhone-spillene var ikke av den mest revolusjonerende sorten. Etter hvert som utviklerne lærte mobilplattformen å kjenne, ble imidlertid spillene gradvis mer og mer avanserte.

Til det punktet der iPhone-spillene nå ikke lenger bare utkonkurrerer andre mobilspill, men går rett i strupen på de tradisjonelle håndholdte spillmaskinene Nintendo DS og PSP.

- Jeg føler at iPhone utgjør en seriøs trussel mot disse maskinene, sa tidligere EA-topp Neil Young til Wall Street Journal i 2008 — før han sluttet i selskapet for å starte sitt eget iPhone-spillselskap, Ngmoco Inc.

Spillene deres er nå å finne blant de mange tusen iPhone-spillene som enkelt kan kjøpes med et par trykk på mobilskjermen, et utvalg som for lenge siden i antall passerte det som er tilgjengelig på Nintendo DS og PSP til sammen.

Ikke bare kommer
det nå iPhone-versjoner av spill som er like gode som versjonene du finner på mer tradisjonelle spillplattformer, men de er gjerne langt billigere også.

Skal du ha «Grand Theft Auto: Chinatown Wars» til Nintendo DS eller PSP, må du bla opp med flere hundre kroner. Nøyaktig samme spill får du på iPhone til 55 kroner — og det er til alt overmål et av de dyreste spillene i AppStore.

Når iPad lanseres neste måned, vil alle iPhone-spill automatisk kunne spilles på den mye større skjermen, noe som sannsynligvis vil føre til enda mer avanserte mobilspill.

Men selv om skjermen blir større, kommer vi ikke utenom et av de aller største ankepunktene ved iPhone-spillingen: Mangelen på fysiske knapper. Buttonmashing blir liksom ikke helt det samme på en blank glassflate.

LES DAGENS FREDAG: Denne saken er hentet fra dagens utgave av Dagbladet Fredag.
LES DAGENS FREDAG: Denne saken er hentet fra dagens utgave av Dagbladet Fredag. Vis mer