Modell med fregner skaper oppstyr i Kina

Det spanske motehuset Zara blir beskyldt for å «forstygge» Kina ved å vise en av deres mest suksessrike modeller uten sminke.

STYGT: Fregner står stikk i strid med den gjengse oppfatning av som er utgjør en vakker kvinne i Kina. Foto: Zara / Weibo
STYGT: Fregner står stikk i strid med den gjengse oppfatning av som er utgjør en vakker kvinne i Kina. Foto: Zara / WeiboVis mer

Zara har fått kinesiske sosiale medier på nakken etter at en av deres mest kjente modeller opptrådte i en leppestiftreklame - uten at fregnene var sminket over.

15. februar publiserte Zara en serie med bilder av Li Jing Wen, profesjonelt kjent som Jing Wen, på den kinesiske sosiale plattformen Weibo. En hybrid mellom Facebook og Twitter, og en av Kinas mest populære nettsider.

Modellen har blitt et kjent ansikt over hele verden de siste fem årene. Hun har vært synlig på catwalken for luksusmerker og frontet både H&M og Calvin Klein.

Reklame: Posten på Weibo som startet debatten. Foto: Zara / Weido
Reklame: Posten på Weibo som startet debatten. Foto: Zara / Weido Vis mer

Forskjellig oppfatning

Mens noen har hyllet Zara for å la fregnene være, har andre kritiserte merket, og sagt at de legger opp til at dette er et «stereotypisk utseende i Asia», skriver Independent. Definisjonen av en vakker kvinne i Kina er ofte et plettfritt, blekt ansikt.

«Betyr dette at alle asiatiske kvinner har sløve øyne og ansiktet fullstendig dekket av fregner?» spurte en bruker på Weibo.

«Beklager at vi asiatiske kvinner ikke har fregner - eller at bare en liten andel av oss har det», skrev en annen. «Dere har lagt så mye innsats i å finne en modell med fregner - det er som å finne nåla i høystakken. Hvor hardt dere har jobbet for det her!»

En tredje bruker skrev, «Når dere selger produkter i Kina burde dere respektere kinesernes estetiske sans. Jeg forstår ikke hvorfor Zara viste dette ansiktet med masse fregner?», skriver South China Morning Post i sin artikkel.

Andre kommentarer på nettsiden forsvarer kampanjen.

«Folks forståelse av hva som er vakkert er forskjellig fra person til person. Etter min mening er Li Jingwen veldig vakker.»

En annen skriver at kommentarene er diskriminerende, melder Independent.

South China Morning Post skriver at The China Youth Daily forklarer de kraftige reaksjonene med at kinesere er vant med å se veldig redigerte bilder.

View this post on Instagram

Today we wear pink

A post shared by ZARA Official (@zara) on

Svarer tilbake

Nettsiden Pear Video har intervjuet en talsperson for Zara som sa at reklamen var rettet mot et globalt marked.

- Skjønnhetsidealet i Spania er annerledes. Våre modeller er alltid avbildet på en ren måte, bildene er ikke endret eller modifisert.

De benektet at påstanden om at Wen er «forstygget», fordi dette er hennes naturlige utseende, skriver BBC.

Wen har ikke uttalt seg angående oppstusset rundt reklamen, men har tidligere snakket om usikkerheten rundt fregnene. Hun fortalte Vogue magazine i oktober 2016 at hun hatet dem da hun var liten, fordi det er unormalt i Asia.

- På videregående prøvde jeg alltid å dekke over dem, men nå går det bra. Jeg liker dem, og det er nok, sa hun.

D&G reklamen ikke glemt

På sosiale medier ble det også dratt sammenligninger til det italienske merket Dolce & Gabbana. I november kom det en kontroversiell reklame som viste en kinesisk kvinne i en rød kjøle som prøver å spise typisk italiensk mat med spisepinner. Eksempler på reaksjonen var å pryde merkets logo med den velkjente «bæsje-emojien».

Det hjalp ikke akkurat på, da designeren Stefona Gabbana beskrev Kina som «et land av dritt» på Instagram. Dette resulterte i nedgang av salg. Merket slettet også videoen på Instagram og de to grunnleggerne sa unnskyld på mandarin i en video.