Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Moderne Armstrong-hyllest

Strålende trompetist med godt band.

MOLDE (Dagbladet): «Louis Armstrong Centennial Project» var undertittel på Molde-festivalens åpningskonsert i går kveld, men fra første takt i «Potato Head Blues» gjorde Nicholas Payton det klart at han og hans elleve medmusikanter såvisst ikke var på mimre- og hermetur i Armstrong-historien.

Snarere viste den unge New Orleans-trompeteren respekt for sitt bysbarn og forbilde gjenom å spille musikkens hans i ganske annerledesklingende, moderne arrangementer. Dermed kom Satchmo-klassikere som «St. James' Infirmary», «Tight Like This» og til og med «Hello Dolly» ut som moderne storbandlåter, med partier der komp og solist alene lød som hardtswingende kvartettjazz anno Coltrane og '60-tallet.

Selv en susende «West End Blues» ble framført med freidig avstand til originalen, men med bluesfølelsen medrivende intakt.

Jeg kunne dy meg for deler av arrangementene, som til tider ble litt for noteflinke og «akademiske» for min smak. Men et innledningsvis noe reisetrett band spilte seg etter hvert flott opp, og jeg bøyer meg i beundring for gode solistprestasjoner fra særlig saksofonist Bill Easley og pianist Anthony Winsoy. Det dype bukket reserverer jeg imidlertid for unge Payton, en fabelaktig trompetist hos hvem brilljant teknikk, komplett tonebeherskelse, kreativitet og kraft går opp i en høyere enhet. Uten å henfalle til kopiering ble hver eneste av hans mange soli en fest og en ildsprutende kjærlighetserklæring til Louis Armstrongs tone og fraseringkunst, og bidro sterkt til å gjøre konserten til en opplevelse i overkant av det jevne.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media