Moderne design til loppepriser

I Europa er gjenstander og møbler fra det 20. århundre dyre og populære. Nå vil Blomqvist auksjoner i Oslo forsøke å skape et marked i Norge. Men foreløpig er moderne design- objekter for nye for nordmenn flest.

Tradisjonelle bondeantikviteter står fortsatt høyt i kurs i Norge. Prisbelønte byantikviteter fra nyere tid er det verre å få omsatt.

- Andre steder i verden går dette for helt andre priser. Det ser ikke ut som om nordmenn er interessert, rett og slett fordi det er for nytt, sier museumsdirektør ved Nordenfjelske kunstindustrimuseum i Trondheim, Jan Lauritz Opstad, til Dagbladet.

- Det er noe merkelig med Norge. Særlig gjenstander designet i perioden 1950- 1970 kan du finne mye av på loppemarked, forteller Opstad.

Ifølge ham har nordmenn flest liten kunnskap om designgjenstander fra det 20. århundre.

Museumslopper

At interessen er laber, fikk Blomqvist auksjoner merke da de arrangerte auksjon over objekter fra det 20. århundre i forrige uke. Det var vanskelig å få folk til å by.

Hele 35 prosent av gjenstandene ble båret ut usolgt, og mye ble klubbet til langt under prisantydning.

Mange av gjenstandene Blomqvist hadde skrapt sammen til auksjonen kan du med litt kunnskap og flaks finne hos en brukthandler eller på loppemarked.

I fjor gjorde to studenter nettopp det. På oppdrag for det Nordenfjelske kunstindustrimuseum dro de rundt på loppemarkeder og brukthandlere i Midt-Norge.

- Studentene fant ganske mye møbler - særlig fra 1950- 60-tallet - tegnet av norske designere. Glass- og keramikkunst fant de også, blant annet av Nora Guldbrandsen og Willy Johansson, forteller Jan Lauritz Opstad.

Nå er gjenstandene havnet på museet.

Billigsalg

Blant de 174 gjenstandene hos Blomqvist var et flott fat av nettopp Willy Johansson. Fatet ble tegnet i 1957, og fikk gullmedalje for designen ved triennalen i Milano samme år. Det ble solgt for 1300 kroner.

Man skal ikke lenger enn til Stockholm eller København for å finne en annen interesse og helt andre priser.

En stol tegnet av Sonna Rosén i 1948, ble solgt for 3000 kroner hos auksjonshuset Bukowskis i Stockholm tidligere denne måneden. Hos Blomqvist fikk en heldig kjøper tre slike stoler på «billigsalg» for 6000 kroner samlet. Glasskunst av vår egen Benny Motzfeldt ble klubbet for priser som man kan gå på et glassmagasin og kjøpe nye ting for i dag. To vaser av samme kunstner ble ikke engang solgt, selv med prisantydning på 2000 kroner.

Tre eksemplarer av designerstolen Holk, tegnet for Ikea av Niels Gammelgaard i 1992, ble heller ikke solgt. Prisantydningen for de tre stolene var 1500 kroner samlet, og selv ikke da auksjonarius ba pent om loppepris på 1200 kroner ville noen by.

Med det «rosemalte» kaffeserviset Nordisk tegnet i 1911, gikk det langt bedre. Prisantydningen for serviset var 4000- 5000 kroner. Serviset ble klubbet for 24000 kroner.

Yngre aldersgrupper


Vårens auksjon var den første i sitt slag. Nå vil Blomqvist satse på slike auksjoner to ganger i året. Og det er yngre mennesker Blomqvist vil forsøke å nå. I dag er auksjonsmarkedet i Norge preget av tradisjonelle klassiske gjenstander og kunst, og et mye eldre publikum. Nå skal loppene bort fra loppemarkedene. Prisene vil kanskje komme etter.

- Det er mye lettere å finne et nytt marked enn å oppdra det gamle. Vi mener det er et marked, og har tenkt på dette i flere år. Vi henvendte oss til «den svartkledde» aldersgruppen, og delte ut brosjyrer blant annet i reklamebyråer. Vi tror at det særlig i de yngre aldersgruppene finnes folk som er interessert, sier daglig leder hos Blomqvist, Knut Forsberg.

Ved Nordenfjelske kunstindustrimuseum i Trondheim har de også merket interessen blant de yngre. Etter å ha samlet inn loppene arrangerte museet en utstilling.

- Det var en suksess, vi merker at det er en ny retning. Jeg har inntrykk av at flertallet som besøkte utstillingen var yngre folk, forteller Jan Lauritz Opstad.

[email protected]