Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Moderne tider

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ADTUNES: I et gammelt tv-intervju med Bob Dylan blir han spurt om han noen gang kommer til å sell out/ - selge musikken til markedskreftene. Dylan rister på hodet. «Men om du mot formodning skulle gjøre det, hva ville du solgt?», spør reporteren. Dylan tenker seg om og smiler stort. «Dameklær», svarer han. Da Dylan stilte opp i en reklamekampanje for den amerikanske undertøykjeden Victoria\'s Secret i 2004, ble det riktignok ramaskrik blant fansen, men det var også en av de mest omtalte reklamesnuttene det året. Og i høst gjør han det igjen. I en tretti sekunder lang reklame for iPod spiller han låta «Someday Baby» fra sistealbumet «Modern Times». iPod-annonsen førte til at «Modern Times» var den første Dylan-plata til å debutere på toppen av Billboard-lista på tretti år. Spørsmålet er ikke lenger hvem som selger ut, men hvem som selger mest.

WIN-WIN-samarbeidet mellom reklamebransjen og musikkindustrien begynte selvfølgelig med Coca-Cola, som i 1971 bidro til at låta «I\'d Like to Teach the World to Sing (In Perfect Harmony)» havnet på toppen av hitlistene. Etter at Röyksopps førstesingel «So Easy» dukket opp i en britisk T-Mobile-reklame, endte Tromsø-gutta med å selge over en million skiver. Absolutt alle låtene på Mobys 1999-storselger «Play» ble brukt i reklamesnutter. Og i Norge har en Lotto-reklame med låta «Somewhere over the Rainbow» ført til at Israel «Iz» Kamakawiwo\'ole, er den heiteste Hawaianeren siden Glenn Medeiros.

I ET AMERIKANSK musikkmarked der det nærmest er umulig å få nye låter inn på radio, omfavner artistene nye måter å promotere musikken sin på. I september annonserte Universal og PR-byrået WPP Group at de har grunnlagt bedriften BrandAmp for å utnytte reklamepotensialet. Bedriften skal jobbe med å finne ut hvilke produkter som passer best til hvilke Universal-band.

MEN HVA MED forbrukerne? Hvordan skal de vite at det er Röyksopp som står bak lydsporet til den nye Geico-reklamen? Siden mai 2003 har nettsida AdTunes.com hjulpet musikkfans gjennom reklamejungelen. Nå har de til og med åpnet nettbutikk. Det er moderne tider, det.