Modig og ambisiøst

Hennes beskrivelser av fysisk nærhet og avstand mellom to mennesker utfordrer grensen for hvor kroppslig det går an å skrive. Tale Næss: «Hummermørke» Gyldendal Hft. Kr 146

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det dreier seg i utstrakt grad om ulike varianter av overgangstilstander i «Hummermørke». Først og fremst er det overgangen mellom søvn, drøm og våken tilstand som skildres. Overgangen mellom natt og dag, lys og mørke skildres også gjennom hele samlingen. «Mørket verker dagen ut;» heter det i et av diktene. I like stor grad, men noe mer indirekte, skildres overgangen fra tosomhet til ensomhet. Overgangen fra to kropper til én, overgangen fra vi til jeg: «Vi ligger sammenfiltret/ der det ikke er mer å fortelle.»

Mot slutten av samlingen har overgangen skjedd: «Dypt inne i dagen går du./ På den andre siden står jeg/ og et sted imellom hviskes det.»

Utvikling

«Hummermørke» er delt i tre, og hver del har fått tittel fra et av diktene innen den aktuelle delen. Det legges opp til en utvikling - eller overgang - fra første til siste dikt. Forventningen om at noe må skje setter seg raskt, og blir liggende som en udetonert bombe fra første del «du drømte meg hundre hvite fugler», via «søvnlandet», til siste del «hummermørke». Formen er den samme i alle tre delene. Temaet er også det samme, men det er måten dette temaet skildres på som skiller de tre delene fra hverandre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer