Moland har inntatt Vietnam

Med Nick Nolte og Tim Roth som trumfkort har regissør Hans Petter Moland og produsent Petter Borgli reist til Vietnam for å lage spillefilmen «The Beautiful Country».

Temaet i filmen er menneskesmugling. Filmen får verdensomspennende distribusjon.

Kanskje står Hans Petter Moland foran sitt internasjonale gjennombrudd som regissør.

- Det tenker jeg ikke på, sier han.

- Jeg skal forsøke å lage en god film. Det er like pinlig å lage en dårlig film som blir sett av ti tusen nordmenn som å lage en dårlig film som blir sett av åtti millioner over hele verden.

Det var den genierklærte amerikanske regissøren Terrence Malick som tok kontakt med regissør Hans Petter Moland etter å ha sett filmene «Aberdeen» og «Kjærlighetens kjøtere».

Malick er filmens amerikanske produsent, og han hadde selv ideen til historien om lastebåten som drar fra Kina via Vietnam og ankommer New York stappfull av rådville asiatiske flyktninger.

En av dem er vietnamesiske Binh. Han leiter etter sin biologiske far, som deltok i USAs krig i Vietnam og i tillegg gjorde en fattig kvinne gravid før han vendte hjemover. Faren spilles av Nick Nolte, lastebåtens kaptein av britiske Tim Roth, udødeliggjort etter sine roller i «Reservoir Dogs» og «Pulp Fiction», og Oscar-nominert for sin rolle i «Rob Roy».

Lagerhall

- Antakelig er Tim Roth den mest begavede skuespilleren i sin generasjon i verden i dag, sier Hans Petter Moland fra regissørstolen i en lagerhall utenfor Hanoi. Foran ham vrimler det av statister i det som skal forestille bunnen av et lasteskip. Oppe på brua står Tim Roth og røyker sammen med Temeura Morrison (best kjent som den voldelige Jake i «En gang var vi krigere»). Foran dem sitter en gjeng asiater og spiller poker om vann og mat.

- Men selv om jeg har fått med meg skuespillere med meritter vi kjenner i Vesten, sier Hans Petter Moland, - så betyr det ikke at de vietnamesiske skuespillerne er noe dårligere.

De kommer bare fra en mindre synlig filmkultur.

Rein flaks

Tim Roth er glad han har havnet i Molands selskap i Hanoi.

- Min karriere er bygd på rein flaks, og denne gangen var det Harvey Keitels fortjeneste at jeg fikk rollen. Han ble forhindret fra å spille kapteinen, og her sitter jeg, sier han lakonisk.

- Jeg takket ja etter å ha snakket med Hans Petter i ti minutter på telefonen. Terrence Malick anbefalte ham, og i tillegg har han regissert to veldig gode filmer med min favorittskuespiller Stellan Skarsgård i hovedrollene. Men det var manuset som først og fremst opptok meg, legger Roth til. Historien om barn født i Vietnam med amerikanske fedre er ikke fortalt før.

«Tyskerunger»

- De er på mange måter Asias svar på tyskerungene, sier produsent Petter Borgli.

- I mange år var de samfunnets pariakaste, men på begynnelsen av åttitallet fikk vietnamesere som kunne bevise at de hadde amerikansk far, automatisk rett til statsborgerskap i USA. Det ga dem plutselig høy status, sier Borgli.

- Men man kan jo spørre seg om det er landet de forlater eller landet de reiser mot, som er The Beautiful Country.

Tim Roth og kollega Nick Nolte får luselønn sammenliknet med hva de tar seg betalt i Hollywood. Det er regissør Hans Petter Moland glad for:

- Det er en forsikring om at de er med av de rette årsakene. De er interesserte i historien, og de er her for å gjøre en god jobb. Men, sier Hans Petter Moland:

- Det ligger jo en forpliktelse i det også. Hvis Tim Roth og Nick Nolte anstrenger seg for at dette skal bli en god film, så er det opp til meg å lage en god film også.

PÅ SETTET: Regissør Hans Petter Moland (i bakgrunnen) peker og dirigerer under innspillingen av «The Beautiful Country». Filmen skal distribueres over hele verden, men Moland tenker ikke på at dette kan bli hans internasjonale gjennombrudd.
RØYKEPAUSE: Tim Roth får mye skryt av regissør Hans Petter Moland. Her slapper stjernen av med en røyk.
MELLOM SLAGENE: Tim Roth (til høyre) og Hans Petter Moland iakttar en av de asiatiske skuespillernes slagferdigheter.