APESTREKER: Trommeslager Erland Dahlen antyder at en platetittel som «Baboon Moon» inviterer til gjestespill. Nils Petter Molvær og Stian Westerhus, her i en pause på det ikke direkte pedantisk ryddige øvingsrommet, er nølende positive til å utvide trioen til kvartett. FOTO: TERJE MOSNES
APESTREKER: Trommeslager Erland Dahlen antyder at en platetittel som «Baboon Moon» inviterer til gjestespill. Nils Petter Molvær og Stian Westerhus, her i en pause på det ikke direkte pedantisk ryddige øvingsrommet, er nølende positive til å utvide trioen til kvartett. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Molværs oppbrudd og brutale skjønnhet

«Baboon Moon» er umiskjennelig Nils Petter Molvær, men trompettonen har fått nye og farligere naboer.

— Jeg betrakter oppbruddet fra det gamle bandet mitt som en lykkelig skilsmisse og det nye bandet som en logisk videreføring av det jeg har holdt på med i flere år, sier Nils Petter Molvær (51).

På det nye albumet «Baboon Moon» - omslagsprydet med et fabelaktig bavianportrett signert fotografen Per Maning og allerede superlativdynket i tysk presse - presenterer han seg i trio med gitarist m.m. Stian Westerhus og trommeslager Erland Dahlen, og forbereder nå ei tettpakket konsertrekke i Norge, Tyskland og flere europeiske land i de nærmeste seks ukene.

— Var det tungt å avslutte samarbeidet gitarist Eivind Aarset? Dere har jo nærmest vært musikalske tvillingsjeler i årevis?

— Vi var enige om at det var på tide å bryte opp, og det ville vært helt tullete av meg å se meg om etter en ny gitarist som spiller sånn som ham. Samtidig har jeg gått med noen ideer om en mer brutal sonisk skjønnhet, og de bunner mer i den typen gitarmusisering som Stian driver med. Han og Eivind har den dypeste respekt for hverandre og begge er hel ved, men som gitarister jobber de omtrent så forskjellig som det går an.

— Og Erland?

— Er musikalsk vidåpen og fantastisk å spille med. Han kom inn som vikar på en jobb og var bare perfekt. Som musikere er Stian og Erland så sjøldrevne at det viktigste for meg blir å sette noen retninger og ellers ikke stoppe dem og den kreative strømmen de setter i gang. Jeg har gått veldig vekk fra programmerte beats denne gangen, og det er ganske befriende å kunne dra av gårde i hvilket som helst tempo når vi spiller live.

PÅ PLASS: Med nytt band, stor pågang fra konsertarrangører i inn- og utland og nytt album som allerede har fått god mottakelse i Tyskland, faller tingene pent på plass for en fornøyd Nils Petter Molvær denne høsten. FOTO: TERJE MOSNES
PÅ PLASS: Med nytt band, stor pågang fra konsertarrangører i inn- og utland og nytt album som allerede har fått god mottakelse i Tyskland, faller tingene pent på plass for en fornøyd Nils Petter Molvær denne høsten. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer

— Du utgir fortsatt plater på ditt eget Sula Records, men har lisensiert «Baboon Moon» til tysk Sony etter mange år hos Universal?

— Det virker som om Universal ikke er interessert i å ha så mye jazz lenger — selv om «Baboon Moon» ikke akkurat er jazz — så da Sony i Tyskland fikk høre musikken og tente umiddelbart, ble jeg veldig glad for det. Tyskland er verdens tredje største platemarked, og det har lenge vært en drøm å få en direkte avtale der, det blir litt mer muskler i markedsføringen på den måten.

— Og midt i det hele skal du komponere filmmusikk?

— Jeg er i gang med musikken til «Comrade», filmen som Petter Næss lager for den norske avdelingen av Lars von Triers Zentropa. Å lage filmmusikk er en helt annen måte å tenke musikk på enn hva jeg vanligvis driver med, jeg bruker ingen trompet, men litt gitar og litt piano, og kontrasten mellom de to arbeidsformene er noe jeg liker veldig godt.

— Når blir det premiere?

— Ikke før neste år....håper jeg!