Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Mona Lisa jubilerer

Hun er skrytt opp i skyene, kopiert, idealisert, vulgarisert og pervertert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

PARIS (Dagbladet): Mona Lisa i Louvre-museet i Paris bryr seg ikke om oppstusset omkring henne, 500 år etter at hun ble malt. Hun ser like uutgrunnelig ut som alltid. Mona Lisa ble malt i 1503 av Leonardo da Vinci og er blitt et maleri alle identifiserer seg med. Bildet er på mange måter blitt et symbol for Louvre-museet, et uunngåelig vendepunkt for alle som besøker Paris. Mona Lisa er mer enn det. Hun er selve kunstens symbol. Hun er skrytt opp i skyene, kopiert, idealisert, vulgarisert og pervertert. I de seinere åra er hun også blitt utnyttet i reklamen, for å selge tannpasta eller aperitiffer. Mona Lisa er verdens mest berømte maleri, som står i sentrum for en stor Leonardo da Vinci-utstilling i Louvre denne sommeren.

FOR 500 ÅR SIDEN

kom en eldre kunstner over Alpene for å behage kongen av Frankrike, Frans den første. I bagasjen hadde han blant annet portrettet av en florentisk kvinne, Mona Lisa. Det eneste man vet, er at Leonardo da Vinci solgte bildet til sin beskytter i 1503. Resten av bildets historie er bare hypoteser. Italienske Vasari, Leonardo da Vincis første biograf, sier at Leonardo da Vinci malte portrettet av Francesco del Giocondos hustru. Han hadde giftet seg med Lisa Gherardini i 1495, og Leonardo da Vinci kjente paret, som var hans naboer. Men hvis dette er den sanne versjonen, hvorfor hadde ikke Leonardo da Vinci gitt paret maleriet? Han er kjent for at han aldri ble ferdig med bildene sine, men hvorfor tok han med seg dette til Frankrike?

EN ITALIENSK BYGGMALER

klarte å stjele Mona Lisa i 1911. Apollinaire og Picasso ble en stund mistenkt for å være medskyldige. Sinnene roet seg ikke før bildet kom tilbake i 1914. Man trodde det var verkets siste reise, men det ble utlånt til New York i 1963 og til Tokyo i 1974. I det 20. århundre begynte man å spøke med Mona Lisa. Salvador Dalí ga henne mustasjer, Fernand Leger gjorde henne like vulgær som et nøkkelknippe, og sportspressen ga henne en fotball i fanget, mens Marcel Longchamp utstyrte henne med en kjemisk formel, og Serge Gainsbourg ga henne Jane Birkins hode. Det var før reklamen kastet seg over henne og utnyttet henne til siste trevl, for å reklamere for alt fra yoghurter til underbukser.

I SOMMER HAR HUN FÅTT

en ny renessanse gjennom en ny utstilling av Leonardo da Vincis tegninger i Louvre. Hittil visste man ikke om en eneste tegning av Mona Lisa. Men på Condé-museet i Chantilly fantes det en serie med tegninger av en ung kvinne. Hun smiler og har samme holdning som Mona Lisa. Hun er barbrystet, noe som har skapt legenden om en naken Mona Lisa. I så fall har Leonardo da Vinci malt to Mona Lisaer, en nobel og anstendig, den vi kjenner, og en utfordrende.