Money, money, money

Den nye TV-underholdningen dreier seg om penger, penger, penger. Hvorfor gjør den det? Og hva kan vi lære om oss selv av pengeutdelerne Hallvard Flatland og Arve Juritzen?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Nest etter været, er det vel ingen ting verdens ordspråk handler om så ofte som penger. Sitater og munnhell om penger kjennes på alle språk. Penger er «storkna mannesveitte» (Vinje) og «the rich man's world» (ABBA). Penger er «fattigmanns draum» eller «Fandens gull». De er «verdens hersker» (Seneca) eller «roten til alt ondt» (Timmoteus). De lukter ikke, de henger ikke på trær; de brenner hull i lommen din og de klinger i kisten...

Det er ikke rart vi er opptatt av penger, for det har menneskene alltid vært. Helt siden før profetenes tid. Alene i Mosebøkene finnes det ifølge mitt bibelleksikon snesvis av referanser til pengene og hva de gjør med oss.

Men måten! Måten vi dyrker dem på, hvordan vi gnir dem og elsker dem, den slags skifter over tid. Forholdet til pengene er til sjuende og sist et mål for dypere holdninger i samfunnet.

Det er vel egentlig derfor de nye millionprogrammene i NRK og TV2 opptar oss så sterkt. Her ruller jo hundretusener til publikums jubel i programmer som glitrer av skamløst, uforfalsket begjær. «Herlig!» sier de heldige når de gjetter riktig, og vi frydes med dem. For rike vil vi alle bli, og nå kan «DU!» vinne, og framfor alt: Nå kan «DU!» tilstå at det ikke lenger er skam å stå fram og si at jo, jeg gjør alt for å vinne en million i kveld! For det vil vi alle, og nå kan vi si det...

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer