Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Monopolpenger

CLEAR CHANNEL Communications er musikkbransjens svar på McDonalds. I løpet av de siste åtte årene har den amerikanske bedriften vokst til å bli en av verdens største medieselskap. I USA eier de over 1200 radiostasjoner, 103 konsertsteder og 36 tv-kanaler. I tillegg driver de en billettutsalgsservice som i 2002 solgte like mange konsertbilletter som resten av konkurrentene til sammen. I USA har Clear Channel nærmest monopol på musikkformidling.

DET BLÅSER PÅ toppen og flere av musikkbransjens aktører er misfornøyde med Clear Channels dominerende rolle. Fordi selskapet nærmest har monopol på billettsalg, har de blitt anklaget for å presse prisene oppover. Flere mindre radiokanaler har gått dukken fordi de ikke har kunnet konkurrere med Clear Channels annonsepakker, og de landsdekkende radiokanalene kritiseres for å ha samkjørte spillelister. Små plateselskaper fortviler over at de ikke får spilt låtene sine, mens lytterne klager over at det er de samme låtene som spilles på hver eneste radiokanal.

MEN FOR CLEAR Channels grunnlegger Lowry Mays er det heller ikke musikken som er det viktigste. I et intervju med businessbladet Fortune i 2003 sa han: «Vi driver ikke med nyhets- og informasjonsarbeid. Vi driver heller ikke med veloverveide musikkprogram. Det vi gjør, er å selge annonseproduktene til kundene våre». Skapet står med andre ord trygt plassert mellom høye annonseinntekter og Bush-vennlig politikk. Da radiokjendisen Howard Stern i fjor fikk sparken fra en Clear Channel-eid radiostasjon, hevdet han at det var fordi han hadde vært Bush-kritisk. Clear Channel-kanaler nektet også å spille Dixie Chicks etter at Natalie Maines hadde kritisert Bush offentlig.

I NORGE ER Clear Channel landets største aktør på utendørsreklame. Bedriften eier 50% av Capa kinoreklame og konsert- og turnéarrangøren Gunnar Eide Concerts. I desember fortalte Clear Channel-direktør Toivo Møller-Pettersen til nettstedet Propaganda-as.no at de ønsker å utvide den norske grenen av selskapet. Snart er det tydeligvis ikke bare i brettspillet Monopol man må kjempe om hva som skal stå i gatene.