OVERFYLT: Powaqqatsi på Grieghallens scene, med film,
prefabrikert lyd, fullt symfoniorketer og kor.
FOTO: MAGNUS SKREDE
OVERFYLT: Powaqqatsi på Grieghallens scene, med film, prefabrikert lyd, fullt symfoniorketer og kor. FOTO: MAGNUS SKREDEVis mer

Monotoniens patos

Alt skjer på en gang, og samtidig er det ikke stort som skjer

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Phil Glass begynte som kultfigur, og gjorde tidlig lykke som nettopp det med sin såkalte minimalistiske stil i Greenwich Village, So Ho og Tribeca, altså New Yorks alternative scene, så definitivt off off Broadway.

Det gjorde han med stor utholdenhet, og det varte ikke lenge før han begynte å legge kommersiell distanse til den andre eksponenten for såkalt ?minimal music?, Steve Reich.

For Glass oppdaget tidlig at hans repetitive figurer og synth-baktepper i noen miljøer ble oppfattet som hook-lines. Og folk hang seg på, ikke minst i den selvforstått avanserte pop-kulturen.

Bergensfilharmonien, Phil Glass Ensemble Dir.: Michael Riesman.Powaqqatsi, GrieghallenStor ståhei for svært lite.

For er det noe musikken ikke er hos Phil Glass, så er det minimal. Men repetitiv er den, til overmål, den holder på og holder på med sine minimale figurer uten stans og så definitivt uten en pause.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn