Montgomery sliper kniven

Mecom-sjef David Montgomery har allerede planene klare for innsparinger i Orkla Media. Han vil at selskapet skal tjene mer penger - først og fremst gjennom kostnadskutt.

I børsmeldingen Mecom sendte ut i går, går det klart fram at selskapet vil satse på ytterligere innsparinger i Orkla Media.

De vil satse på sentralisering av administrasjon, effektivisere arbeidsmetoder og spare penger på såkalte skalafordeler - det vil si samordne funksjoner som trykkeri, regnskap og IT over landegrensene.

Pressetalsmann Stig Finslo i Orkla Media vil ikke gå mer konsert inn på hvordan kuttene vil ramme bedriften.

Frykter jobbkutt

-  Det er mange ting som er uavklart ennå, og mange punkter våre organisasjoner må bli enige om i månedene som kommer, sier Finslo.

Han bekrefter at Mecom har planer om å se på effektivisering, men ønsker ikke å kommentere saken.

-  Det må nesten Mecom svare på selv, forklarer Finslo.

David Montgomery ville ikke la seg intervjue i norsk presse i går.

TØFFE TAK: David Montgomery vil at Orkla Media skal rasjonaliseres for å øke utbyttet. Foto: FRANK KARLSEN
TØFFE TAK: David Montgomery vil at Orkla Media skal rasjonaliseres for å øke utbyttet. Foto: FRANK KARLSEN Vis mer

Tillitsvalgt i Orkla Media og styremedlem i Orkla, Kjetil Haanes, frykter først og fremst kutt i arbeidsstokken.-  Vi vet fra tidligere at Montgomery kjøper opp tradisjonelle avisbedrifter, og tjener penger ved å kutte kostnader. Først og fremst gjennom å gi folk sparken, sier Haanes.

Han legger til:

-  Vi vet hva Mecom står for og de er ærlige om det. Vi er forberedt.

Mecom har kjøpt Orkla Media for 7,5 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I går slo konsernsjef Dag Opedal seg på brystet med at det var 1,7 milliarder mer enn hva selskapet ble verdsatt til før salgsprosessen startet i fjor høst.David Montgomery vil hente inn noen av pengene på å stille langt tøffere krav til utbytte fra bedriftene i Orkla Media. Nå gir selskapene i snitt 7 prosent i årlig avkastning.

15 prosent

I Mecoms børsmelding står det at selskapet har et betydelig forbedringspotensial når det gjelder utbytte, og at dette hovedsakelig kan hentes inn ved hjelp av rasjonalisering.

De peker på at ledende aviser i Skandinavia gir utbytte på 18 prosent, og at gjennomsnittet i Storbritannia - avismarkedet der Montgomery har bygget seg opp - er på hele 26 prosent.

-  Vi skal gi et utbytte på 15 prosent, opplyste Orkla Media-sjef Bjørn Wiggen i går.