Monumental maler

TROMSØ (Dagbladet): Adelsteen Normann er i dag et nesten glemt navn i vår kunsthistorie. Når Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø nå markerer 150-årsminnet for kunstnerens fødsel, setter utstillingen ham i et fokus som stiller den slående signaturen - med forgangent ry fra effektfullt malte midnattssolsscener - i et nytt lys.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Fra oppveksten av i Bodin kommune var Adelsteen Normann slett ikke eslet for kunstnerbanen, men tiltenkt å følge familietradisjonen og gjøre karriere på handelsveien. Studie-åra i København sporet ham av fra kjøp og salg, med påfølgende læretid på Düsseldorfs Kunstakademi. Han ble derfor en typisk seindüsseldorfer , og fant ektemake og fast adresse i Rhin-byen på ei tid da andre norske malere soknet til Paris. Kommersiell suksess med fjordlandskaper fra Norge på tysk grunn - som toppet seg i flere salg til keiser Wilhelm II - førte ham til Berlin i slutten av 1880-åra. Like etter bygde han eget sommerhus i Balestrand, og det var fra denne basen hans oppdrag med å «portrettere« det keiserlige skip «Hohenzollern» i Fjærlandsfjorden fant sted.

Normann og Dahl

I Sogn hadde Adelsteen Normann nær kollegial kontakt med en annen nasjonalromantisk maler, Hans Dahl, og begge siktet seg med hell inn mot det nye markedet av velhavende turister. Normanns dampere på blanke fjordspeil og Dahls smilende og strikkende bondejenter i solskinn fikk bein å gå på, og denne koblingen gjør at duoen ofte oppfattes som de glattslikkete og søtladne billedklisjeenes radarpar. Dette har ikke akkurat tjent førstnevntes kunsthistoriske ettermæle, selv om allerede en så kritisk innstilt skribent som Nasjonalgalleriets direktør Jens Thiis visste å skille den klisjéfylte klinten hos Dahl fra de monumentale kvalitetene i komposisjonene av Nordmann.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer