Monumental svanesang fra en av Norges største pop-eksporter

Röyksopp kaster inn albumhåndkleet med «The Inevitable End».

EPOKESLUTT: Ingen flere langspillere  fra disse to herrene. Foto: Warner Music/Promo
EPOKESLUTT: Ingen flere langspillere fra disse to herrene. Foto: Warner Music/Promo Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: Når «The Inevitable End» plasseres i platehyllene neste mandag og de digitale låtfilene er lastet opp i all verdens nettbutikker, er Röyksopps albumgjerning unnagjort.

Med det er en æra over for et av Norges mest suksessfulle band uansett sjanger. En gruppe som utover 2000-tallet bidro til å røske opp i et kollektivt musikknorges dårlige populærkulturelle selvbilde. Spesielt i møte med våre utenlandske kolleger.

Nå er det ikke kroken på døren for Röyksopp som band, men epokeavslutningen er allikevel trist - spesielt fordi debuten «Melody AM» på mange måter oppsummerte styrken av nettopp albumformatet. Plata bugnet over av sterke enkeltlåter, men opplevdes allikevel som et helhetlig verk, der samspillet mellom låtene ga innholdet en ny dimensjon.

I mangel på en bedre forklaring: Den tok deg med på en reise.

  Heftig reise Og reise gjør man i aller høyeste grad på «The Inevitable End» også. Men det er en langt mørkere og kronglete ferd enn den vi ble tatt med på for vel ti år siden.

Åpningslåten, «Skulls», er protoelektronika som trekker linjene tilbake til Kraftwerk. Bare langt mer ugjennomtrengelig og dyster. Albumversjonen av vårens mest storslagne låter, «Monument», vrenger og krenger i bassregisteret og kommer med helt nye harmoniske vendinger uten å miste sin hypnotiske kraft.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer