Mor og datter i glass og ramme

Ada Lisa Gjeruldsen og Maud Gjeruldsen Bugge er mor og datter, og millenniumutstillere i Galleri Galtung i Oslo.

Maud Gjeruldsen Bugge er designsjef på Hadeland Glassverk, og har en stor kunstglassproduksjon. Moren, Ada Lisa Gjeruldsen, er billedkunstner. Til Galleri Galtung har de med det nyeste de har skapt.

- Vi har inspirert og påvirket hverandre gjennom årene. Formmessig er vi ganske like, selv om materialene er forskjellige.

Sandstøpt glass

Sammen med sin faste glassblåser, Erik Smedsrud, har Maud jobbet fram nye teknikker på Hadeland. Sandstøpt glass, som seinere er blåst, er en helt ny teknikk.

- Jeg visste ikke at det gikk an, sier designsjefen, og viser masker, glasskloder og karafler i den nye teknikken.

- Det er spennende, selv om jeg såvidt har fått snusen på det. Dette har jeg lyst til å jobbe videre med.

For første gang har hun og moren samarbeidet om et kunstverk. Maud har designet et koboltblått fat som er dekorert med morens grafikk.

- Vi er godt fornøyd med resultatet, sier Ada Lisa. De utelukker ikke at de kan finne på mer sammen.

Malericollage

Maleriene hennes har fått en tredimensjonal effekt ved at etsninger er lagt oppå lerretet lagvis. Madonna-motiver og bruk av bladgull får en til å tenke på ikoner.

- Malericollager med bare mine egne ting. Jo, jeg har latt meg inspirere av ikoner. Dette er noe av det nyeste jeg har lagd, sier Ada Lisa Gjeruldsen og sikter til bildet «Katedral».

De sier det ikke er bevisst, men i både mors og datters kunst kjenner man igjen elementer og farger fra den andre.

- Ja, rett som det er kan jeg finne en av Mauds karafler i bildene mine. Men jeg gjør det ikke bevisst. Likevel, vi snakker samme språk, korrigerer hverandre.

- Men det er kanskje fargene som mest røper oss, at vi er familie. Men heller ikke jeg har det i tankene når jeg arbeider. Ser det først etterpå, forklarer Maud.

Jazzfestival

I går åpnet de millenniumutstillingen, deres fjerde sammen, og den første etter at de begge var festivalutstillere under Jazzfestivalen i Molde i 1995.

- Det spennende ved å åpne en utstilling er at man får litt avstand til det man har jobbet tett med over tid. Nå er det ferdig. Vi er i havn, sier Maud.

Ada Lisa er enig.- Moro å få tilbakemeldinger når man føler man er klar til å stille ut. Og samtidig så skremmende at man er litt skjelven.