Mord i stil med Dante

Ruvende litterær thriller.

BOK: I 1867 kom Dante Alighieris «Den guddommelige komedie» ut i USA for første gang, oversatt av blant andrenasjonalskalden Henry Wadsworth Longfellow.

Dette historiske faktum har debutanten Matthew Pearl brukt som utgangspunkt for det litterære kriminalmysteriet «Danteklubben», hvor en utspekulert drapsmann terroriserer Boston i 1865.

Kontroversielt

Å gi ut Dantes poetiske beskrivelse av skjærsild og helvete var slett ikke ukontroversielt i USA for 150 år siden.

Longfellow og hans partnere i Danteklubben -   James Russell Lowell, Oliver Wendell Holmes, George Washington Greene og forleggeren J.T. Fields - kom på kant med det mektige Harvard-universitetet, som forlangte å godkjenne eller til og med stanse utgivelsen av det endelige manuskriptet. Verket kunne rett og slett være upassende for uskolerte amerikanske lesere.

Men noen dreper i Dantes ånd, kan man kanskje si, for flere groteske drap ryster Boston. Snart oppdager Longfellow og hans venner at drapene etter oppskriften på plagene og pinslene i Den guddommelige komedie, og for dem det blir en svært ubehagelig oppdagelse.

Svart politi

Det finnes neppe noe historisk grunnlag for påfunnet, men bokas politihelt er like fullt en svart mann, Nicholas Rey. Begrepet «equal opportunity» var neppe mye brukt i USA anno 1865, men likevel fikk Rey sjansen til å bli politibetjent -   utnevnt av guvernøren i Massachusetts. Riktignok får han verken bære uniform eller noe farligere våpen enn en kølle, og hans svarte brødre ser på ham med større mistenksomhet enn de ville gjort mot en hvit politimann.

«Danteklubben» er av den sorten bøker man bare dykker ned i, selv om lesere som krever en ren spenningsroman kanskje bør lete andre steder.

Dette handler vel så mye om Dante og oversettelser (der må det bare legges til at Hege Mehren har gjort en utmerket jobb), men Pearl har uansett skrevet en roman som komposisjonsmessig sett ruver høyt over en salgssuksess som «Den fjerde regelen».