Mord og besettelser

«Utvalgte emner i katastrofefysikk» er annerledes, oppfinnsom og underholdende å lese.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Marisha Pessls debutroman ble av New York Times kåret til en av de ti beste bøkene utgitt i USA i fjor. Boka er imponerende. Ikke bare i omfang, men særlig i tilfang av litterære referanser. Den hyperintellektuelle tenåringen som forteller er nemlig dypt påvirket av litteratur. Hun filtrerer alle sine erfaringer gjennom bøkene hun har lest. Og hun støtter seg like gjerne til utgivelser som «Sjel til salgs: Hvordan gjenkjenne mannen i gata som sosiopat», som til klassikerne.

Denne referanseleken, med henvisninger til faktiske og fabrikkerte boktitler, gir vidd og originalitet til en ellers litt lang roman.

Farlige forbindelser

Romanen er en studie av litteratur som rettesnor i livet og livet som litteratur, krysset med en ungpikefortelling fra high-school. Til dette kommer mord, svik og konspirasjonsteorier. Hovedpersonen er Blue van Meer. Hun har vokst opp alene med faren, den karismatiske professoren Gareth, etter at moren døde i en ulykke. De to har reist fra sted til sted i de ti åra som er gått, men beslutter å tilbringe hele Blues siste skoleår i en liten fjellby i North Carolina. Det blir ikke så begivenhetsløst som ventet.

Første halvdel av romanen kretser om far og datter van Meer. De to har et fornøyelig samspill, preget av kostelige samtaler og intellektuell lek. Men på skolen er Blue isolert. Helt til hun uventet trekkes med i gjengen De kongelige, som er organisert rundt skolens vakre og hemmelighetsfulle filmlærer, Hannah. Det er hennes død som igangsetter Blues fortelling. Når Blue kommer til dødsfallet, vel halvveis i boka, økes intensiteten.

Store forventninger

Det er lett å tenke på Donna Tarts «Den hemmelige historien» under lesningen. Selv om handlingen der foregår på universitet (og ikke high school), er intriger, mysterier og besettelser felles. En annen, mer overraskende assosiasjon, er til Frøken Detektiv.

Ikke bare fordi både Nancy og Blue er skarpe småpiker som løser mysterier på egen hånd. Likheten skyldes særlig relasjonen til faren – ankeret i tilværelsen deres. Begge jentene vokser opp med den fullstendig suverene og tweedkledde enkemannen, med utseende som George Clooney og ufravikelig tro på datteren. Gareth er overbevist om at Blues liv blir unikt: «[D]et du kommer til å skape med ditt liv, blir intet mindre enn et epos. Av alle sammen er det din historie som kommer til å vare.»

LYKKES: Marisha Pessl har debutert med en overdådig roman. Den har blitt en bestselger. Foto: SCANPIX
LYKKES: Marisha Pessl har debutert med en overdådig roman. Den har blitt en bestselger. Foto: SCANPIX Vis mer

Men om Pessl tidvis synes forenklende, snur hun snart på flisa. Lite er som det synes og leseren må ta alt opp til revurdering.Kreativ

Romanen har en kreativ fortellerstil som tar snarturer innom anekdoter, digresjoner, og parenteser med vital informasjon. Denne teknikken er morsom. Også karakteriseringene er et kapittel for seg med sine uortodokse sammenstillinger. Da Blue får en klem av Hannah, reflekterer hun: Og det var en Episk Klem, heroisk, påkostet, med bred appell og ti tusen statister (ikke kort og kornete og kokt på en spiker).

Og episk og storslått ønsker denne fortellingen å være. I store trekk lykkes Pessl, selv om hun begeistres såpass av egen teknikk at hun har vansker med å begrense seg. Boka kunne med fordel vært strammere. En syv hundre siders roman kan nesten alltid det. Men «Utvalgte emner i katastrofefysikk» er annerledes, oppfinnsom og underholdende å lese.

LES OGSÅ:

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer