Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Morderengel og himmelstormer

Morderengel og himmelstormer

I tidsskriftet «Klasse mot klasse», skrev blant annet Johan Falkberget var bidragsyter. Journalist Arvid Hansen hevdet at tidsskriftet var det «eneste konsekvente teoretiske organ for den revolusjonære marxisme» i perioden rundt første verdenskrig.

Her har kommunisten Ellisif likevel fått handelsmann Hans Petter Figenschau til å smile i krambudøra. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
I tidsskriftet «Klasse mot klasse», skrev blant annet Johan Falkberget var bidragsyter. Journalist Arvid Hansen hevdet at tidsskriftet var det «eneste konsekvente teoretiske organ for den revolusjonære marxisme» i perioden rundt første verdenskrig.

Her har kommunisten Ellisif likevel fått handelsmann Hans Petter Figenschau til å smile i krambudøra. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
Hun begynte å lære seg russisk og tysk for å videreformidle sosialistiske ideer og for å kunne kommunisere med «arbeidere i alle land». I 1911 stiftet hun Kirkenes Arbeiderungdomslag.

Her har hun kommet over noen karer på anleggsarbeid i 1907. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
Hun begynte å lære seg russisk og tysk for å videreformidle sosialistiske ideer og for å kunne kommunisere med «arbeidere i alle land». I 1911 stiftet hun Kirkenes Arbeiderungdomslag.

Her har hun kommet over noen karer på anleggsarbeid i 1907. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
Mens Ellisifs mann Andreas dokumenterte de mange ulykkene gruvearbeiderne ble utsatt for, arrangerte Ellisif streiker og demonstrasjoner for høyere lønn og bedre bo- og arbeidsforhold. 
Her har hun fanget en stille vårdag i 1897. Stedet er Vestervågen, Vardø havn. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
Mens Ellisifs mann Andreas dokumenterte de mange ulykkene gruvearbeiderne ble utsatt for, arrangerte Ellisif streiker og demonstrasjoner for høyere lønn og bedre bo- og arbeidsforhold.

Her har hun fanget en stille vårdag i 1897. Stedet er Vestervågen, Vardø havn. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
Ellisif Rannveig Müller (1866 - 1949) var norsk arbeidersakskvinne, revolusjonær og fotograf fra østre Gausdal. I denne bildeserien presenterer Dagbladet.no 14 av hennes bilder fra begynnelsen av forrige århundre.
Her fra Petsjenga kloster i sørlige del av Pasvikdalen. Klosteret ble grunnlagt Den Hellige Trifon på 1500-tallet. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
Ellisif Rannveig Müller (1866 - 1949) var norsk arbeidersakskvinne, revolusjonær og fotograf fra østre Gausdal. I denne bildeserien presenterer Dagbladet.no 14 av hennes bilder fra begynnelsen av forrige århundre.

Her fra Petsjenga kloster i sørlige del av Pasvikdalen. Klosteret ble grunnlagt Den Hellige Trifon på 1500-tallet. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
I tillegg til å fotografere, ga Wessel ut flere barnebøker. Hun oversatte også revolusjonær russisk litteratur, skrev artikler i en rekke sosialistiske aviser og tidsskrifter og ga i 1914 og 1915 ut et eget tidsskrift, «Klasse mot klasse». 
Her sitter Tatjana Fesdolova Titoff. Bildet viser også interiør fra en skoltegamme ved laksefiskeplassen. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
I tillegg til å fotografere, ga Wessel ut flere barnebøker. Hun oversatte også revolusjonær russisk litteratur, skrev artikler i en rekke sosialistiske aviser og tidsskrifter og ga i 1914 og 1915 ut et eget tidsskrift, «Klasse mot klasse».

Her sitter Tatjana Fesdolova Titoff. Bildet viser også interiør fra en skoltegamme ved laksefiskeplassen. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
Mest kjent ble hun for sine revolusjonære dikt og sanger, som for eksempel diktet «Klassekampen»:

Arbeider! i hvilket land
du så end er - ute eller
hjemme, - husk: du er
i fiendens land!
Op til kamp!

På bildet ser du skoltesamer i Øver Skolteby før 1900. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
Mest kjent ble hun for sine revolusjonære dikt og sanger, som for eksempel diktet «Klassekampen»: Arbeider! i hvilket land du så end er - ute eller hjemme, - husk: du er i fiendens land! Op til kamp!

På bildet ser du skoltesamer i Øver Skolteby før 1900. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
Den sosiale nøden, især etter opprettelsen av AS Sydvaranger, gjorde Ellisif engasjert i politiske og sosiale spørsmål. 

Melking av rein i skogen ved Mutkavarre Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
Den sosiale nøden, især etter opprettelsen av AS Sydvaranger, gjorde Ellisif engasjert i politiske og sosiale spørsmål.

Melking av rein i skogen ved Mutkavarre Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
I forbindelse med et rovmord på den rike fabrikkeieren Aasheim i Kristiania oppunder jul 1913 fyret hun seg opp over en avisenes dekning. En journalist hadde framhevet offerets gode personlige sider, og uten problematisering fordømt den ukjente gjerningsmannen og rost politiet. Han hadde ikke sett på de sosiale årsakene til forbrytelsen, mente Ellisif. Morgenbladet kalte henne «morderengel» etter uttalelsene. 

Her har hun fanget blikket til en samegutt på Sandnes. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
I forbindelse med et rovmord på den rike fabrikkeieren Aasheim i Kristiania oppunder jul 1913 fyret hun seg opp over en avisenes dekning. En journalist hadde framhevet offerets gode personlige sider, og uten problematisering fordømt den ukjente gjerningsmannen og rost politiet. Han hadde ikke sett på de sosiale årsakene til forbrytelsen, mente Ellisif. Morgenbladet kalte henne «morderengel» etter uttalelsene.

Her har hun fanget blikket til en samegutt på Sandnes. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
Hun var steil inntil sin død. Da kong Haakon VII besøkte Finnmark like etter krigen, ville han gjerne treffe denne kvinnen han hadde hørt så mye om. Men Ellisif nektet å møte ham. Hun hadde ikke noe imot kongen personlig, men var prinsippfast. Republikaner og forkjemper for fattigfolk var hun og ble hun.

Her fra skolen i Korsfjorden. Lærerinne Signe Haga holder streng kustus i klasserommet. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
Hun var steil inntil sin død. Da kong Haakon VII besøkte Finnmark like etter krigen, ville han gjerne treffe denne kvinnen han hadde hørt så mye om. Men Ellisif nektet å møte ham. Hun hadde ikke noe imot kongen personlig, men var prinsippfast. Republikaner og forkjemper for fattigfolk var hun og ble hun.

Her fra skolen i Korsfjorden. Lærerinne Signe Haga holder streng kustus i klasserommet. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
«Nei, himlen stormes maa i dag!» var mottoet hennes. Munnhellet ble et motto for hele den unge sosialistiske bevegelsen. Et annet av hennes slagord var: «Arbeider, hvor du end er, hjemme eller ute, er du i fiendens land.» 
Her fra Grense-Jakobselv. Fra den russiske side med kapellet og rorboden. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
«Nei, himlen stormes maa i dag!» var mottoet hennes. Munnhellet ble et motto for hele den unge sosialistiske bevegelsen. Et annet av hennes slagord var: «Arbeider, hvor du end er, hjemme eller ute, er du i fiendens land.»

Her fra Grense-Jakobselv. Fra den russiske side med kapellet og rorboden. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
Ellisif forelsket seg i sin fetter Andreas Wessel, og giftet seg med ham. Forholdet gikk sterkt inn på hennes mor, som la seg syk under bryllupet og nektet å komme. Siden skrev hun ikke ett personlig brev til datteren, og kontakten gikk gjennom faren.
Her har hun avbildet noen finnekoner i Neiden. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
Ellisif forelsket seg i sin fetter Andreas Wessel, og giftet seg med ham. Forholdet gikk sterkt inn på hennes mor, som la seg syk under bryllupet og nektet å komme. Siden skrev hun ikke ett personlig brev til datteren, og kontakten gikk gjennom faren.

Her har hun avbildet noen finnekoner i Neiden. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
Om Ellisif Wessel i dag ikke er en kjent skikkelse for folk flest, ble hun en berømthet i sin samtid. Hun var nok like beryktet for sine harde ord, som hun var avholdt for sitt sosiale engasjement.  

I Jarfjord ligger en hval klar til sløying ved hvalstasjonen. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
Om Ellisif Wessel i dag ikke er en kjent skikkelse for folk flest, ble hun en berømthet i sin samtid. Hun var nok like beryktet for sine harde ord, som hun var avholdt for sitt sosiale engasjement.

I Jarfjord ligger en hval klar til sløying ved hvalstasjonen. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
Fotopioneren dokumenterte et Finnmark i endring gjennom sin kameralinse. «Du ber om mit fotografi» fra Orkana forlag inneholder et utvalg på om lag 200 fotografier fra den kulturhistoriske fotosamlingen hun skapte. 

Her sees siilfangst med dragnot i Grense Jakobselv, så tidlig som i 1905. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
Fotopioneren dokumenterte et Finnmark i endring gjennom sin kameralinse. «Du ber om mit fotografi» fra Orkana forlag inneholder et utvalg på om lag 200 fotografier fra den kulturhistoriske fotosamlingen hun skapte.

Her sees siilfangst med dragnot i Grense Jakobselv, så tidlig som i 1905. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
Finnmark rundt forrige århundreskifte var preget av store forandringer og møte mellom folk fra forskjellige kulturer. 

Her har hun fotografert skolter ved nordre ende av Langvannet i Pasvik. Foto: ELLISIF WESSELGjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum
Finnmark rundt forrige århundreskifte var preget av store forandringer og møte mellom folk fra forskjellige kulturer.

Her har hun fotografert skolter ved nordre ende av Langvannet i Pasvik. Foto: ELLISIF WESSEL
Gjengitt med tillatelse fra Sør-Varanger museum Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media