Mordet på countrymusikken

De store radiokanalene i USA spiller bare Garth Brooks og Shania Twain og kloningene deres, mens den virkelige countrymusikken er plassert på museum. Har en hel musikktradisjon fått nådestøtet?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

NASHVILLE (Dagbladet): Den mest amerikanske av alle musikkformer overlevde rock'n'roll på femtitallet. Redningen ble «The Nashville Sound», en tilnærming til popen med Patsy Cline og Jim Reeves som de store stjernene.

Nashville etablerte seg for alvor som et senter for countrymusikk, men nå er utvanningen i ferd med å bli total. Mange frykter at popinnflytelsen vil drepe siste rest av ekte «twang». For det er en annen lyd som overdøver alt annet i Nashville: The sound of money.

- HER PLEIDE DE Å SPILLE noe de kalte country, sa Junior Brown lakonisk da han innledet sin konsert i Nashville i høst. Han er en av mange som er for country for en bransje som har byttet ut den klagende steelgitaren og fela med rock'n'rollgitarer.

Shania Twains «Come On Over» er solgt i ni millioner eksemplarer på verdensbasis og har passert 250000 solgte i Norge. På «The Woman In Me» fra 1995 poserer hun i westernklær. Men hvem tenker på country når en sexy Shania forkynner «That Don't Impress Me Much» og «Man! I Feel Like a Woman!» fra toppen av poplistene?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer