Morer oss med døden

Dramatikeren Petter S. Rosenlund (31) er nybakt mottaker av Ibsen-prisen. Det går stadig bedre med guttungen som skrev romantiske, dårlige kopier av Ibsen i tolvårsalderen.

Som ung skuespiller hadde Rosenlund ålreite roller som for eksempel røveren Jonathan i «Folk og røvere i Kardemommeby». Men som attenåring fant han ut at det var for vanskelig å bli skuespiller. Han begynte å skrive drama i stedet. Og etter hvert gikk det virkelig bra.

Så bra at han forrige fredag mottok Ibsen-prisen for den kritikerroste, groteske komedien «En umulig gutt».

En sviende svart komedie om den forsømte gutten Jim (8) som til slutt slakter familien med flere. Prisen er opprettet «til å fremme norsk dramatikk» ifølge juryen for Ibsen-prisen.

- Har du noe å tilføre norsk dramatikk med denne absurde satiren?
- Jeg vet ikke helt. Det er ofte for lange replikker i norsk dramatikk. Jeg prøver å forene de lange med kjappe replikker, litt mer tempo. Nordmenn klager ofte på at man snakker hele tida i norsk film og teater. Det gjør de også i amerikansk film, men der er replikkene er så gode at det blir bra. Et eksempel er «Livets lyse side» med Jack Nicholson. De snakker hele tida, i tillegg sier de hva de tenker, og det blir ofte veldig fornøyelig. Teater bør jo underholde folk i tillegg til å si noe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Bare kunst»

Innimellom skrivingen jobber Rosenlund full tid som journalist i NRKs «Brennpunkt»-redaksjon. Men han synes det er mer spennende å skrive for teatret.

- Men det er ofte veldig frustrerende å skrive, for jeg har ikke ekstremt god formuleringsevne og sliter med replikkene, poengterer han.
All viraken rundt det nye stjerneskuddet innen norsk samtidsdramatikk har gitt ham prestasjonsangst i en slik grad at det er langt fra sikkert om han kommer til å skrive mer.

- Det er både flott og fælt å få så mye oppmerksomhet. Det var forferdelig skummelt å ha premiere i Trondheim på «En umulig gutt». Jeg brast i gråt da familie og kjæreste kom etter forestillingen, sier Rosenlund, som ikke frykter å bli for selvopptatt av all blesten.

- Det er jo tross alt bare kunst! Det finnes viktigere ting her i livet.

Liker trist slutt

Etter studier ved universitet i Bergen og et opphold med teateregi i USA, kom Petter seg inn i tv-mediet via siviltjenesten han hadde i NRK. Det er gøy å lage tv, synes han, han har en bevisst kjærlighet til fjernsyn.

- Egentlig er det å se på tv forferdelig. Jeg blir så fascinert og hekta. Jeg zapper manisk over alle kanalene! sier dramatiker-ferskingen som nå skal ta helt fri fra NRK for å skrive.

- Kan vi vente oss en ny blodig, svart komedie av deg i framtida?
- I så fall kommer den i hvert fall til å handle om familiære forhold. Og de kommer vel kanskje til å ta livet av seg. Du vet, det som er typisk for teater er at personene i stykket får hverandre eller tar livet av hverandre. Jeg liker best det siste!

IBSEN-PRISET: Petter Rosenlund er rost til himmels for sitt debutstykke.