KONSERT: Bob Dylan starter Europa-turneen sin uten hatt, men med sin stålgrå manke til værs som en børste, iført svart jakke pyntet med to blanke knapper og trang skinnbukse. Lisseslipset under skjortekragen er selvsagt på plass. Etter Oslo inntar han Europa før han avslutter i Royal Albert Hall, der han ikke har vært siden sin famøse England-turne i 1966.
Med seg har han et repertoar med hovedvekt på mer ukjent stoff, og et band som komper i pakt med den musikken Dylan selv spiller for sine radiolyttere; 1940- og 1950-talls western sving, bop og tidlig countryrock. Altså ikke et frieri til den delen av publikum som ønsker seg «the old stuff», som min sidemann i Spektrum i går etterlyste. Noen favoritter byr han på, men i uvante, lekre og intense versjoner.
Synger flott En akustisk gitarsolo fra Stu Kimball innleder Dylans Oscar-vinnende filmlåt «Things Have Changed», forsynt med en dvelende steelgitarsolo fra Donnie Herron. Deretter en sugende country-versjon av «She Belongs To Me», en rolig, steeldominert framføring med kontrast i steinharde trommer fra George Receli. Og så blues; med Dylan ved pianoet, skjebnetunge rytmer i den steinharde «Beyond Here Lies Nothin'».
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger