Mørke bak manesjen

SIRKUS -   en merkelig og eventyrlig verden. Boka vi omtaler på disse sidene, Robert Houghs «Mabel Starks bekjennelser» handler om en skjebne fra manesjen; et fargesterkt, men tragisk livsløp. Som vår anmelder Jonny Halberg påpeker, er ikke mange romaner av betydning skrevet om fascinasjonen for sirkus.

ET PAR krim-bøker kan anbefales, bøker som Robert Edmund Alters «Carny Kill» eller William Lindsey Greshams «Nightmare Alley». Den siste er også blitt en sterk tegneserie nylig, og den klassiske filmversjonen fra 1947 lanseres på DVD i USA i juni. Det fins mye bra sirkus på film, for eksempel Ingmar Bergmans «Gycklarnas afton», eller Arne Skouens «Sirkus Fandango» -   begge nedtonte svarthvitt-tragedier, i sterk motsetning til fargesprakende filmer som Carol Reeds «Trapeze».

Anbefales skal også TV-serien «Carnivale», sendt på Canal+ og nylig utgitt på DVD i Norge.

DET FINS en litterær kult rundt dette fenomenet, sterkt eksponert i den dystre svarthvitt-filmen «Freaks» fra 1932. Går du for eksempel inn på amazon.com, vil du finne en bokliste kalt «Freaks, Carny\'s, & Geeks», satt sammen av en anonym entusiast som kaller seg esmaraldax. Her finner du 25 bøker om det såkalte «sideshow», som altså fant sted i bodene på et tivoli av typen «Carnivale». Bøker som «Freaks: We Who Are Not Like Others» eller «Inside the Reptile Tent» går dypt inn i mørket bak manesjen, der misforstre blir stjerner. Les bøker som «Memoirs of a Sword Swollower», «Freak Show: Presenting Human Oddities for Amusement and Profit» eller «Freak Like Me (Real, Raw & Dangerous)» og bli med til en verden der kynisme staves med bare store bokstaver.

Det handler om det som er annerledes, som er noe i kraft av å skille seg ut. Den motsatte ytterligheten er den borgerlige trangen til å være mest mulig lik alle andre. «Freaks» er outsidere av fødsel -   mennesket i sin mest ytterliggående variant. Skremmende, men pirrende. Et redselskabinett der en såret sjel gjemmer seg redd i den aller innerste kroken.