Mørke og tidvis blodige bilder

Susanne Sundfør fortsetter der hun slapp sist, med intenst nærvær og grandiose produksjoner.

TAR PLASS: Susanne Sundfør har et nærvær som tvinger lytteren til å ta stilling. FOTO: EMI
TAR PLASS: Susanne Sundfør har et nærvær som tvinger lytteren til å ta stilling. FOTO: EMI Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: Susanne Sundfør er en av disse artistene som deler publikum i to: De som får gledesfrysninger bare hun trekker pusten, og de som får utslett. For med sin lyse, klare og ofte intenst vibrerende utestemme har hun et nærvær så insisterende at det er umulig ikke å ta stilling.

Hun lager dessuten popmusikk som nekter å være popmusikk, der det skjønne og harmoniske hele tiden trekkes og pirkes i av plutselig disharmoni, voldsom kraft og lite konforme låtstrukturer. Sundfør tar plass. Og med en selvfølge som irriterer noen og beundres desto mer av andre, viser hun en intens uvilje mot å være flink pike, og å gjøre som forventet.

Tar opp tråden Det skjedde store ting med det musikalske uttrykket mellom albumdebuten Sundfør ga ut som 21-åring og den to år gamle forrigeskiva «The Brothel». På «The Silicone Veil» plukker hun opp tråden fra sist, og virker dermed å ha funnet seg til rette i formatet der hun samarbeider med Lars Horntveth om arrangementer og denne gangen også produksjon.

Låtene tar utgangspunkt i hennes stemme og ulike tangentinstrumenter - skarpe synther, runde synther, vrengte synther, piano - og bygges gjerne opp fra det sparsommelig sarte til store, dramatiske lydbilder med akustisk perkusjon, beats, strykere, kor og annet lydkrydder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer