Mørketall for Nationaltheatret

Knusende kritikker og halvtomme saler preger teatersjef Eirik Stubøs debut som repertoaransvarlig på Nationaltheatret. - Jeg var forberedt på motgang og er motivert til å takle det, sier Stubø.

Høstprogrammet var allerede i boks da Stubø forlot jobben som teatersjef ved Rogaland Teater og overtok på Nationaltheatret i mai i fjor - et halvt år før planen fordi Jens Stoltenberg ville ha Ellen Horn som kulturminister. Vårens repertoar er Stubøs ansvar.

- Det har vel vært knyttet en viss forventning til min start med eneansvaret for repertoaret, sier Stubø.

Han nekter plent for at det ligger noen dramatikk i tallene.

- Vi har hatt en sesongåpning med noen veldig gode og noen veldig dårlige kritikker, og det er vel verken spesielt dramatisk eller uvanlig. Vi har da heller ikke budsjettert med fulle hus, sier teatersjefen.

Gullbukser

«Stubøs første flopp. Tannløst og tamt,» konkluderte Dagbladets anmelder etter premieren på «Tro, håp og kjærlighet», som Eirik Stubø også hadde regien på. Bare 43 prosent av billettene til stykket er solgt.

- Vi er ganske tilfreds med besøket. Det har vært som forventet, sier Stubø.

Teatret hadde i sitt budsjett lagt opp til et belegg på 60 prosent på «Tro, håp og kjærlighet». Heller ikke den neste premieren på hovedscenen slo an hos Dagbladets anmelder: «Tam Woyzeck», var hans konklusjon. Siden premieren sist onsdag har det vært 78 prosent belegg på «Woyzeck»-forestillingene, men etter det Dagbladet erfarer er det mange som nå avbestiller billettene framover etter de blandede kritikkene.

- Dårlige kritikker svir, det er ubehagelig og jeg skulle ønske at det var motsatt. Men skal man være i denne bransjen må man ha evnen til å takle motgang også. Jeg har gått rundt med gullbukser i Stavanger i tre og et halvt år og var forberedt på at jeg før eller siden ville møte motgang. Men jeg har det fortsatt gøy og er inspirert og motivert til å stå på videre, sier Stubø.

Overskudd

I fjor hadde Nationaltheatret 200000 besøkende og et overskudd på 184000 kroner.

- Da jeg overtok som sjef i mai i fjor lå teatret langt etter budsjettet, men det klarte vi å snu. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal klare det i år også, sier Stubø.

Men mens Ibsenfestivalen i fjor høst sørget for fulle hus og klingende mynt i kassa, blir det i høst en festival for samtidsdramatikk.

- Ibsen går usedvanlig godt. Men det er et lettvint suksesskriterium å bruke fulle hus som en kvalitetsindikator. Vi kunne spilt «Kardemomme by» og andre svisker og safet oss gjennom sesongen, men vi må også ta ansvar og spille ting vi mener er viktige. Det er farlig hvis Nationaltheatret blir en scene for søvndyssende likegyldighet, det naturlige er å prøve å sette sammen et variert og bredt sammensatt program, og det synes jeg vi har klart for 2001.

Neste storsatsing på Nationaltheatret er Molihres «Tartuffe» med Eindride Eidsvold i tittelrollen.

Premieren er 28. april.

sissel.fantoft@dagbladet.no

«Jeg har gått rundt med gullbukser i Stavanger

i tre og et halvt år og var forberedt på at jeg før

eller siden ville møte motgang»EIRIK STUBØ

teatersjef

TAKLER MOTGANGEN: Eirik Stubø har det gøy på Nationaltheateret, til tross for sviktende publikumsbesøk. - Det er ikke et mål i seg selv med fulle saler. Vi har også et ansvar for å presentere dramatikk vi synes er viktig, sier Stubø.