Mørketid

FILMFESTIVAL: Da er det Oslos tur: Årets siste store norske filmfestival åpner i dag. Oslo Internasjonale Filmfestival har i år sikret seg den meksikanske regissøren Guillermo del Toros siste film, «Pans labyrint», som åpningsfilm.At meksikansk film er på vei mot noe som minner om en kreativ gullalder får man også bekreftet gjennom Alejandro González Iñárritus «Babel», som har ordinær kinopremiere denne helgen. Begge disse meksikanske regissørene var sterkt representert i hovedprogrammet under årets Cannes-festival, og begge er utvilsomt navn som vil prege det internasjonale filmmiljøet i nærmeste framtid.

ÅPNINGSFILMEN, som er Mexicos Oscar-kandidat i år, utspiller seg i 1944 med den spanske borgerkrigen som bakteppe. Den er en fascinerende blanding av historie, politikk og mytologi. Fra Cannes-festivalen har OIFF-sjef Tommy Lørdahl også hentet «Summer Palace» av den kinesiske regissøren Lou Ye. Filmen handler om studentliv i Beijing i tida rundt massakren på Den himmelske freds plass, og Cannes-visningen har medført fem års yrkesforbud i Kina for Lou Ye.

FØRPREMIERER på vinterens storfilmer blir det også i løpet av Oslo-festivalens 11 dagers program. Særlige forventninger har i alle fall jeg til Steven Shainbergs «Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus». Ikke nødvendigvis fordi Nicole Kidman spiller hovedrollen, men fordi Diane Arbus (1923- 1971) var en av USAs mest interessante fotografer som i hele sin karriere utfordret grensene mot det stygge, sjokkerende og ukonvensjonelle.

MUSIKKEN er alltid sterkt representert på Oslo-festivalens repertoar, særlig i dokumentarsjangeren, der det i år finnes titler som «American Hardcore» og «Beijing Bubbles - Punk and Rock in Chinas Capital». I kortfilmklassen er tre norske filmskapere representert. Det er Inger Lise Hansens visuelle eksperiment «Proximity», Emil Triers «Brettkontroll», som er en dokumentar om skateboardmiljøet i «forbudstida» 1978- 89 og Thomas A. Østbyes «6 forestillinger om frihet», en studie av norsk ensomhet og maktesløshet sett fra Alexander Kiellands plass i Oslo. Mørkt og godt.