Mørkt og morsomt om grusomheter

Fjorårets vinner av Nordisk Råds litteraturpris er en mørk og morsom voldtektsroman, der overgriperne er i fokus.

MONIKA FAGERHOLM: Finsk forfatter, skriver på finlandssvensk, ble tildelt Nordisk Råds litteraturpris 2020 for romanen «Hvem drepte bambi?»
MONIKA FAGERHOLM: Finsk forfatter, skriver på finlandssvensk, ble tildelt Nordisk Råds litteraturpris 2020 for romanen «Hvem drepte bambi?» Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Jeg var så jævla full, hun var jo med på notene, og nå vil jeg stå på ski», sier en av de fire gutta boys som har deltatt i en gruppevoldtekt og som nå er «dømt» til privatfinansiert traumeterapi på luksushytte i Alpene.

Monika Fagerholms roman «Hvem drepte bambi?» er ikke nådig i beskrivelsen av skandalen som skaket opp den velstående villabyen. Helst skal alt glemmes, eller som en av overgripernes mødre sier:

«Nå skal vi begynne på et nytt kapittel, og en vakker dag er det blitt så mange nye kapitler at ingenting av dette har hendt.»

Sammenbrudd

Finske Fagerholm fikk Nordisk Råds litteraturpris 2020 for denne romanen. Hun skriver på finlandssvensk. Tidligere utgivelser som «Lola oppned» (2012), «Den amerikanske jenta» (2005), «Diva» (1998) og ikke minst gjennombruddet «Vidunderlige kvinner ved vann» (1994) er prisbelønte og kritikerroste. Et gjennomgangstema er luftslott som raser sammen, vakre kulisser som sprekker og avslører en mørkere virkelighet. «Ruklet vi kommer fra, alle sammen,» som en ikke spesielt talentfull køntrisangerinne dikter om i «Hvem drepte bambi?»

Historien om gjengvoldtekten er omdreiningspunktet i romanen, men like viktig er skildringene av livet før og etter i villabyen. Fagerholm, som gjerne skriver om tenåringsjenter og kvinner, har her et skarpere fokus på to av de fire guttene som voldtar.

Det er Gusten Grippe, gutten som ville bli skuespiller, men som ender som eiendomsmegler, «megleren fra helvete». Og det er Nathan Häggert, rikmannssønnen med egen leilighet i kjelleren i luksusvillaen Kråkeskipet. Voldtektsofferet, Sascha Anckar, tilhører en annen divisjon. Hun kommer fra Grawells pikehjem i nabolaget, dumpet der av en mor som har skaffet seg en glamorøs karriere som fitnessmodell i California: Mamsen gir den beste sugejobben i Santa Monica og omegn, ifølge datteren.

Kiddults

Sascha ender på sykehus etter å ha vært funnet innesperret i et polstret rom i Nathans kjeller, naken og bundet med gaffateip, med et rødt silketørkle i munnen. Hun ytrer knapt et ord under rettssaken, fire år seinere er hun død av en overdose heroin på et toppidrettsuniversitet i USA. Men dette er ikke Saschas historie.

Det er en historie om skyld og soning. Nå er det 2014 og Gusten klarer ikke å legge bak seg katastrofen, voldtekten, som skjedde i vinterferien 2008 da gutta boys gikk nest siste året på videregående. Han er giddeløs, retningsløs og fortvilet etter at kjæresten Emmy har forlatt ham. De to forsøkte å leve ut en Patti Smith-inspirert «Just Kids»-tilværelse, men så dumpet hun ham til fordel for en «tilårskommen tennisspiller». Emmy er blogger med ambisjoner som «singersongwriter». Hun er det Monika Fagerholm kaller en «kiddult», en naiv og selvopptatt unge som nekter å bli voksen.

Klassebevisst

Fagerholms språk er uhyre kreativt og lekent, glimrende ivaretatt av oversetter Kyrre Haugen Bakke. Formen er muntlig og tidstypisk, med popkulturelle referanser, engelske ord og uttrykk, masse slang og nesten uleselige hashtags av typen #guttaboysmedsølvskjeimunn. Hun er dessuten bitende ironisk i utleveringen av villabyens borgerlige snobbisme, her er klassebevisst samfunnskritikk så det holder.

Særlig ond er beskrivelsen av de to guttenes mødre. Gustens mamma Angela er operasanger, ikke av den typen som forfører publikum med billig Verdi, men en stjerne som opptrer naken i badekar i eksperimentelle operaer kalt «Dissections of the Dark Part ll» med diverse gjesteopptredener i Australia. Hun har nesten sunget duett med Pavarotti. Hun kan omtale sin venninne Annelise som «banal», men lar henne likevel oppdra Gusten sammen med jevngamle Nathan i sitt hyppige fravær.

Sex Pistols

Nathans mamma Annelise er på sin karrieremessige høyde når katastrofen inntreffer. Hun er både forretningsadvokat og professor i økonomi, og er nettopp blitt utnevnt til leder for tankesmia Gullfontenen. Til tross for sin beskjedne bakgrunn fra Grawells pikehjem er hun nå en svoren tilhenger av den amerikanske forfatterideologen Gayn Hand (!), som hevder at det er en moralsk plikt å høste profitt. Fallet blir hardt og brutalt, isdronningen henfaller til vulgær språkbruk av typen «kommynistrunkere» og «for et jævla fuckanal!»

Gusten er den som går til politiet og blir kalt Judas, mens resten av gutta boys sendes til ski- og traumeterapi i Alpene. Hovedmannen Nathan får seks måneder betinget. Sammenbruddet rammer de impliserte på ulikt vis. Glemselens slør trekkes til side når en perifer kamerat, nå filmutdannet, tar kontakt og vil lage film om saken. Arbeidstittelen er hentet fra en Sex Pistols-låt, «Hvem drepte bambi?»

Monika Fagerholms mørke, morsomme og fascinerende roman har en slående antydning om hva som til slutt blir drept og hvorfor.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer