MUSIKAL: Erlend Samnøen har valgt varme framfor satire i en entusiastisk nytolkning av Falkberget-musikalen.
Karikert eventyr «Bør Børson jr.» framføres i karikert førkrigstydelig eventyrstil, full av fakter og festlige påfunn. Regien preges av idérikdom, lekelyst og et tydelig ønske om å underholde.
Erlend Samnøen er raus med komikken, i persontegning, dramaturgi og ikke minst i koreografi.
For eksempel skildres Børs ankomst til Trondheim med en chaplinsk stumfilmsekvens.
«Et lite wienerbrød» blir vist som kiropraktisk tango, mens mange av de øvrige dansenumrene har fått i seg islett av norske slåtter og andre folketoner (dette gjelder også de høyst vellykkede musikalske arrangementene til Åsmund Flaten).
Nasjonalromantikk (til tider også humor på bekostning av nasjonalromantikken) får vi også i kostymer og dekorasjoner (begge deler av Dagny Drage Kleiva).
Men dette til tross, skal du se godt etter for å få med deg samfunnsperspektivet i oppsetningen: At historien om Bør også er en historie om Norge.
Romanen - som publikum her også får høre tekstutdrag fra, framført av Kine Bendixen i en strukturerende, innrammende fortellerrolle - ble skrevet lenge før oljeeventyret, men likevel er denne historien en symbolladet framstilling av den norske klassereisen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger