INNFRIR: Energien stiger utover i Mandals sommershow. Her er Cecilie Steinmann Neess. Foto: Anja Benjaminsen, Lindesnes
INNFRIR: Energien stiger utover i Mandals sommershow. Her er Cecilie Steinmann Neess. Foto: Anja Benjaminsen, LindesnesVis mer

Moro i Mandal

Cecilie Steinmann Neess, Jonna Støme og Nils-Ingar Aadne blir stadig bedre.

SHOW: Skal man sette opp en oversikt over Norges «unge, lovende» komikere er sjansen stor for at minst to, kanskje alle tre, i denne trioen står på lista.

I løpet av sitt sommershow går Nils-Ingar Aadne, Jonna Støme og Cecilie Steinmann Neess fra «løfterikt» til «innfrir».

Tryggere Alle tre viser større sikkerhet på scenen enn de gjorde de gangene undertegnede forrige gang så dem på scenen. Timingen er tettere og dramaturgien mer bevisst (noe vi trolig kan takke Vemund Vik for).

Tematikken er vid, men har fellestrekk. Stort sett finner disse tre sitt materiale i det mellommenneskelige, nære. Ofte i det andre kunne kalle pinlig, men som hos hver av disse snarere blir pussige, snurrige vrengebilder, eller det motsatte: Lett gjenkjennelige rariteter.

Perspektivene er tilstrekkelig ulike til at moroa øker når de deler scene, men de har likevel nok til felles til at det virker logisk å la dem samarbeide.

Forskjeller Nils-Ingar Aadne har de strammeste og best forberedte tekstene, og er den som best kan skifte mellom steminger og dialektimitasjoner. Men han er til gjengjeld den som er ut til å trives dårligst i direkte, mer uforberedt, dialog med publikum.

Jonna Støme har de villeste og mest uforutsigbare historiene, de som i størst grad utforsker grensene for hva slags oppførsel man godtar, og ikke godtar, i sosiale sammenhenger. Han blir dermed også den som utfordrer sitt publikum mest.

Cecilie Steinmann Neess har det mest ekspressive kroppsspråket og den mest utagerende ansiktsmimikken. Hun kunne godt ha redigert mer i tekstmaterialet, men er særs poengtert i framføringen.